Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is een widget die online vacatureteksten toont binnen de zoekresultaten van Google. De vacatures worden in een separaat blauw kader getoond, boven de organische zoekresultaten van Google. Het doel van Google for Jobs is ervoor te zorgen dat werkzoekenden online sneller en meer relevante banen vinden. Google for Jobs is sinds februari 2020 actief in Nederland, in juni 2017 werd de job search engine als eerste gelanceerd in de VS.

Waarom is Google for Jobs zo belangrijk?

Het uiteindelijke doel van Google for Jobs is om een 100% open arbeidsmarkt te creëren, waarbij werkzoekenden en werkgevers elkaar volledig vrij en transparant kunnen vinden. Om invloed uit te oefenen op de positie in de resultaten spelen techniek en de vacaturetekst een rol. Daarmee is Google for Jobs de eerste job search engine waar de kwaliteit van vacatureteksten meetelt.

Hoe scoor je goed in Google for Jobs?

Om goed te scoren in Google for Jobs, spelen 2 elementen een hoofdrol: technische én tekstuele optimalisatie. Het recruitmentsysteem en/of website moet voldoen aan  de richtlijnen van Google en structured data moet aanwezig zijn zodat Google inzicht heeft op de inhoud van de vacaturetekst. Hierbij zijn er verplichte en wenselijke data. Daarnaast speelt de kwaliteit van de vacaturetekst een rol. Zo meet Google for Jobs de tijd dat een vacaturetekst wordt gelezen en bepaalt hierdoor mede de ranking van de vacaturetekst. Onder andere de juiste functienaam, een goed intro, actief geschreven tekst dragen hieraan bij.

Wat is de impact van Google for Jobs?

Google for Jobs is op 7 februari 2020 gelanceerd in Nederland. In juni 2017 werd de job search engine als eerste gelanceerd in de VS, gevolgd door een groot aantal andere landen waaronder Engeland, Spanje, Duitsland. In andere landen zijn resultaten indrukwekkend, zo laat het onderzoek van SDIM zien dat in de landen waar Google for Jobs al is uitgerold het websiteverkeer via Google naar vacaturepagina’s met 15-20% is toegenomen. De verwachting is dat de impact van Google for Jobs in de Nederlandse markt behoorlijk zal zijn.

Hoe start je de vacaturetekst voor Google for Jobs?

Verwoord in de eerste 5 tot 25 regels waarom de doelgroep moet kiezen voor deze vacature en niet voor een andere soortgelijke vacature bij bijvoorbeeld een concurrent. Beantwoord de vraag: ‘Wat is jouw Job Value Proposition?’ Schrijf vervolgens actief en met het woordgebruik dat past bij de doelgroep.

Welke zoekwoorden moet je gebruiken om vindbaar te zijn in Google for Jobs?

Relevante (zoek)woorden en synoniemen dragen bij aan de vindbaarheid van jouw vacaturetekst in Google for Jobs. Vermeld daarom in de vacaturetekst een goede functienaam, de locatie/standplaats en het woord ‘vacature’. Let op: overdrijf niet met zoekwoorden. Zo blijft de vacaturetekst prettig(er) leesbaar en voorkom je dat Google het als keyword stuffing ziet.

Het salaris, 1 van de onmisbare onderdelen in Google for Jobs.

Het salaris is een van de gewenste structured data binnen Google for Jobs en er wordt aangeraden deze ook in de vacaturetekst te benoemen. Vermijd termen als ‘marktconform’ of ‘passend salaris’. Laat je het salaris toch achterwege? Dan toont Google for Jobs salarisbedragen van vergelijkbare vacatures onderaan jouw vacature.

Hoe zit het met duplicated content in Google for Jobs?

Google for Jobs gaat nog radicaler om met duplicaten dan met reguliere zoekresultaten. De job search engine ontdubbelt de vacatures voordat ze zichtbaar zijn. Met moeite is het duplicaat nog wel te vinden, maar deze tekst wordt afgewaardeerd en lager geplaatst. Het is dan ook te adviseren om unieke vacatureteksten te publiceren om te scoren in de job search engine.