Wat is een JVP (Job Value Proposition)?

Nicol Tadema

01 februari 2019

Een JVP (Job Value Proposition) is het antwoord op de vraag: ‘waarom kiest iemand voor deze vacature bij deze werkgever?’ De JVP ligt daarmee in het verlengde van de EVP (Employee Value Proposition), omdat een EVP zich alleen richt op de waarde van de werkgever, in de breedte. Een JVP is de waarde van een vacature bij de werkgever.

Waar voldoet een goede JVP aan?

Laten we samen de diepte induiken en inzoomen op de 3 onderdelen waar een steengoede JVP aan voldoet.

Een JVP is doelgroepgericht

Dat de Job Value Proposition overeenkomt met de wensen van je doelgroep is duidelijk. In een JVP smelten de wensen en behoeften van de doelgroep samen met jouw aanbod. Dat kan functie-inhoudelijk zijn of bijvoorbeeld gerelateerd aan de bedrijfscultuur.

Hoe achterhaal je of jouw JVP aansluit bij jouw doelgroep?

Om te achterhalen of jouw JVP ook écht aansluit bij je doelgroep, ga je het gesprek aan met je doelgroep. Simpel as that. Waarom heb je voor deze vacature gekozen? En waarom bij ons en niet bij de concurrent? Een tweetal vragen die je prima kunt stellen aan iemand die de functie al bekleedt in jouworganisatie. Natuurlijk kun je ook gebruik maken van de doelgroependata van bijvoorbeeld Doelgroependashboard.

Een JVP is geloofwaardig

Er bestaan al genoeg luchtkastelen in de arbeidsmarktcommunicatie. Zorg daarom voor een geloofwaardige JVP. Niemand wil voor de gek gehouden worden, toch?

Hoe overtuig je de kandidaat van jouw geloofwaardigheid?

Een prima middel om je geloofwaardigheid kracht bij te zetten is social proof, bijvoorbeeld door de inzet van een quote of testimonial. Laat medewerkers de JVP ondersteunen door te vertellen wáárom zij hebben gekozen voor deze job. Is zelfstandigheid een onderdeel van de JVP? Laat een medewerker toelichten waaruit blijkt dat je die ook écht krijgt.

Een JVP is onderscheidend

Als je doet wat anderen doen, val je nooit op. Blink juist uit. Pronk met datgene wat deze vacature bij jouw organisatie zo anders maakt. Is jouw JVP zonder twijfel de werksfeer? Omschrijf in geuren en kleuren waaruit dat blijkt. Zijn het die kick-ass VrijMiBo’s of die memorabele personeelsuitjes naar het buitenland? Be remarkable!

De JVP en beweegmotieven van jouw kandidaat moeten naadloos aansluiten

Een écht goede JVP sluit naadloos aan op de beweegmotieven en pullfactoren van je doelgroep. Je kan nóg zo’n steengoede JVP geformuleerd hebben, maar als deze niet aansluit bij wát de kandidaat zoekt in een baan, sla je de plank mis.


Misschien komt dit wat cryptisch over. Laten we eens kijken naar het volgende voorbeeld:

Je zoekt een online marketeer en je hebt jouw JVP deels omschreven als:

“Dit is dé baan voor een kandidaat die snakt naar een zelfstandige rol.

Tegelijkertijd zoekt hij/zij doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden

middels opleidingen die wij voor hem/haar betalen.

Tot slot is de mooie bonusmogelijkheid een extra stimulans voor deze persoon om te presteren.”

We kunnen uit de bovenstaande JVP de volgende beweegredenen halen van de kandidaat:

  • zelfstandigheid.
  • ontwikkeling- / doorgroeimogelijkheden.
  • opleidingsbudget.
  • bonus.

Leggen we vervolgens deze beweegredenen naast de pullfactoren en arbeidsvoorwaarden uit het Doelgroependashboard, zien we zeker een goede overlap.

Maar dan… de bonus ontbreekt in deze lijst. En verdient zeker niet zo’n prominente plaats in de JVP. Liever benoem je de mogelijkheid om thuis te werken. Of als jullie buitengewoon veel vakantiedagen bieden, benoem je dat.