Wat is arbeidsmarktcommunicatie?

Arbeidsmarktcommunicatie is alle vorm van communicatie met als doel de werving van nieuwe medewerkers. Oftewel, de communicatie richting de arbeidsmarkt. Dit kan de directe werving betreffen evenals het versterken van het employer brand. Voorbeelden van arbeidsmarktcommunicatie zijn vacatureteksten, testimonials en alle content op werken-bij websites. De vacaturetekst is het meestgebruikte middel in arbeidsmarktcommunicatie.

Waarom is arbeidscommunicatie belangrijk?

Dankzij goede arbeidsmarktcommunicatie bereik je de doelgroepen beter en vervul je vacatures sneller met de juiste mensen. Een professionele aanpak van arbeidsmarktcommunicatie laat bovendien zien dat je het werven en selecteren van nieuwe medewerkers serieus neemt. Communiceer je op de juiste wijze vanuit jouw organisatie, dan trek je daar een bepaald type mensen aan. Hét type dat goed past binnen de cultuur van de werkgever.

Bovendien is goede arbeidsmarktcommunicatie een belangrijk instrument om meer schaarse doelgroepen op de arbeidsmarkt structureel te beïnvloeden. Door continu zichtbaar te zijn, is de kans groter dat kandidaten uit de strategische doelgroepen gaan reageren op vacatures. We zetten de voordelen op een rijtje. Met goede arbeidsmarktcommunicatie:

  • creëer je een sterk(er) werkgeversimago.
  • laat je zien dat je een professionele organisatie bent.
  • trek je kandidaten aan die qua cultuur goed bij jou als werkgever passen.
  • verhoog je de quality of hire.
  • kom je structureel in beeld bij strategische doelgroepen.
  • communiceert de doelgroep terug, wat nieuwe inzichten oplevert.

Wat valt onder arbeidsmarktcommunicatie?

Onder arbeidsmarktcommunicatie valt een aantal onderdelen die communicatiespecialisten kunnen inzetten bij het werven en selecteren van nieuwe medewerkers. Goede vacatureteksten en een krachtige werken-bij website zijn de belangrijkste middelen om zichtbaar te zijn op de arbeidsmarkt. Denk ook aan testimonials, e-mailteksten, social media en blogs van medewerkers als we het hebben over belangrijke arbeidsmarktcommunicatiemiddelen. Wil je aan de slag met arbeidsmarktcommunicatie, richt je dan vooral op:

  • vacatureteksten.
  • webteksten.
  • e-mailteksten, zoals afwijzingsmails.
  • testimonials.
  • social media.
  • blogs van medewerkers.
  • gepersonaliseerde arbeidsvoorwaarden en contracten.
  • persona’s.
  • chatbots.

Wat is het belang van arbeidsmarktcommunicatie?

Met goede arbeidsmarktcommunicatie kom je beter op het netvlies van strategische doelgroepen. Daardoor vervul je vacatures sneller en bereik je in kwalitatief opzicht de beste kandidaten. Het belang van arbeidsmarktcommunicatie is daarom ontzettend groot. Een goede inrichting ervan levert je al snel tijdwinst op en je positioneert je beter dan organisaties die niets doen aan arbeidsmarktcommunicatie. Het is zelfs zo dat je na deze investering op lange termijn kosten bespaart wanneer je de juiste middelen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie weet in te zetten.

De voordelen op een rij:

  • je bereikt de gewenste doelgroep sneller.
  • arbeidsmarktcommunicatie is de basis van effectief recruitment.
  • het zorgt voor onderscheid tussen de concurrentie op de arbeidsmarkt.
  • het levert tijdwinst op.
  • medewerkers blijven langer aan de organisatie verbonden.
  • op lange termijn werkt het kostenefficiënt.