Een vindbare functienaam.

19 juni 2020

Henk van der Draai

Copywriter

arbeidsmarktcommunicatie


Zo, die is af. Met grote tevredenheid staat een schitterende vacaturetekst op het beeldscherm. Alles klopt en alles zit d’r op d’r aan. De pullfactoren zijn afgestemd op de doelgroep, de arbeidsvoorwaarden zijn uitgebreid meegenomen en de functieomschrijving is lekker concreet. Niets mis mee, maar toch zit je nog in de maag met de keuze van de functienaam. Een functienaam is vaker een gewichtig onderdeel van een vacaturetekst. Het is namelijk voor Search Engine Optimization (SEO) een belangrijke speler om de vindbaarheid van vacatures op te krikken. Want wie leest jouw ge-wel-di-ge vacaturetekst als deze niet naar boven komt voor werkzoekenden in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google, LinkedIn of Indeed?

Waarom is een vindbare functienaam belangrijk?

73% van werkzoekenden start zijn zoektocht naar een nieuwe baan in Google, aldus jobboard CareerBuilder. Zoekmachine Indeed heeft maandelijks 250 miljoen bezoekers en ook de grote vacaturebanken en social media zijn zoekmachines op zich. En dan hebben we het nog niet eens gehad over Google for Jobs, inmiddels ook in Nederland actief. Al die zoekmachines worden gebruikt door potentiële kandidaten die jouw vacaturetekst zouden kunnen lezen. Zouden kunnen lezen… áls jouw vacaturetekst tenminste een vindbare en herkenbare functienaam heeft. Want een functienaam is meer dan alleen een leuke titel boven een vacaturetekst.

Google indexeert content op basis van inhoud en scant daarbij ook (tussen)koppen. Sterker nog, deze wegen extra zwaar voor een beoordeling van je tekst op vindbaarheid. Besef goed dat hier winst te halen valt. Ook is het goed mogelijk dat de functienaam een plekje krijgt in de url van de webpagina. Het is een slimme zet om die uit te breiden met woorden als ‘vacature’, ‘bijbaan’ of de plaatsnaam. Werkzoekenden gebruiken deze woorden regelmatig bij het zoeken naar een nieuwe baan, dus kan jij op die manier de vindbaarheid van jouw vacature verhogen.

"Stop with the cute job titles. No more 'recruiting ninjas."

HR thought leader Tim Sackett

SEO speelt een steeds grotere rol in vacatureland en dus is het slim welke functietitel het beste past op jouw vacaturetekst. Als jij wilt dat je vacature vindbaar is, dan moet je weten hoe je arbeidsmarktdoelgroep zoekt. Welke functienaam typen ze in de zoekbalk van de zoekmachine(s)? We nemen je mee in een paar eenvoudige manieren om de meest gangbare en daarmee de best vindbare functienaam te achterhalen. Zo creëer je een SEO-proof vacaturetekst.

Vindbaarheid inzien via Google Trends

Google Trends, google.nl/trends, is een eenvoudig te gebruiken, gratis dienst van Google. Via grafieken krijg je inzicht in hoe vaak en wanneer er op een bepaalde zoekterm gezocht is met de zoekmachine Google. Google Trends geeft je binnen luttele seconden het antwoord op de vraag: zoekt jouw doelgroep (in Nederland) nu meer op de functienaam ‘accountmanager’ of ‘account manager’? Onderstaande grafiek laat zien dat de samenstelling, dus de variant zonder spatie, vele malen vaker als zoekterm wordt gebruikt in Google:

Google Trends juni 2020

Nu komt jouw vacature ‘accountmanager’ ook bovendrijven in de zoekresultaten van Google als je de spatievariant gebruikt. Sinds de zomer van 2016 combineert Nederlands meest gebruikte zoekmachine woorden die hetzelfde betekenen (dus bijvoorbeeld dezelfde woorden maar dan in enkel- of meervoud of geschreven met spaties, koppelstreepjes of verkleinwoorden). Toch kan de lezer zich sneller identificeren met ‘accountmanager’, omdat deze het meest gebruikt wordt. Met als resultaat: eerder kans op de felbegeerde klik op jouw vacature.

In Google Trends kan je dus allerlei samenstellingen en losse woorden met elkaar vergelijken om te zien welke het best scoren om zo de beste keuze voor jouw SEO-vacaturetekst te maken. Google Trends is ook ideaal om functienamen en synoniemen te vergelijken. Welke functienaam is beter herkenbaar onder de doelgroep: ‘developer’ of ‘ontwikkelaar’? De functienaam die het hoogste aantal zoekresultaten geeft, wordt in de praktijk het meest gebruikt. Dit houdt in dat de kans vrij groot is dat de doelgroep zich ermee kan identificeren.

Google trends, juni 2020

De functienaam ‘developer’ wordt in Nederland vaker als zoekterm ingetikt dan de functienaam ‘ontwikkelaar’. Vanwege de herkenbaarheid en de vindbaarheid van jouw vacature, ligt het voor de hand om de functienaam ‘developer’ bovenaan jouw vacaturetekst te zetten.

Kijk op LinkedIn

Ook LinkedIn is een handig hulpmiddel om te achterhalen welke functienaam herkenbaar is voor jouw doelgroep. LinkedIn heeft het voordeel – tegenover Google Trends – dat je bij het zoeken ook de bedrijfstak kan toevoegen. Zo zien we bijvoorbeeld (december 2018) dat in de bedrijfstak ‘Marketing’ in Nederland aanzienlijk meer ‘product managers’ actief zijn dan ‘productmanagers’. Vervolgens kan je zelfs op bedrijfsniveau filteren. Een aanrader als je de ideale kandidaat bij de arbeidsmarktconcurrent wilt verleiden met jouw vacature.

LinkedIn (juni 2020)

LinkedIn (juni 2020)

Indeed

Verschijnen je vacatures bij Indeed? Of dat nu via een XML-feed gebeurt, een spider het werk doet of je zelf de vacatures publiceert: met een (gratis) werkgeversaccount volg je met de ‘Indeed Vacature Analyse’ de prestaties van je vacatures. Dat geldt voor zowel de vacatures waarmee je (tegen betaling) adverteert, als voor de vacatures die in de organische (gratis) zoekresultaten worden getoond. De Indeed Vacature Analyse geeft haarscherp inzicht in welke functienaam op de populaire vacaturezoekmachine veel clicks genereert én welke minder. 

Indeed

Als je denkt dat je er bent wanneer je een juiste keuze van de functienaam in je vacaturetekst hebt gemaakt, moeten we je teleurstellen. Er komen nog zo veel andere aspecten aan de orde, zodra je de optimale functienaam voor je vacaturetekst hebt bepaald. Denk bijvoorbeeld aan preselectie, het combineren van de branche/sector/productgroep of het niet klakkeloos overnemen van je interne functienaam. Het is allemaal nodig om een SEO-vacaturetekst te schrijven, zodat de markt jouw functie het beste weet te vinden.

Check steeds opnieuw de vindbaarheid van de functienaam

Zet bij Google Trends de periode altijd op de laatste 12 maanden en op Nederland. Zo worden relevante resultaten getoond. Scrol je naar beneden, dan zie je ook informatie per regio. In onderstaand voorbeeld vergelijken we de functienaam ‘tekstschrijver’ met ‘copywriter’. Over het algemeen zoeken werkzoekenden vaker naar ‘copywriter’. Per regio is nog een ander verschil te zien. Is je bedrijf gevestigd in Friesland en wil je ook kandidaten werven uit deze provincie dan vergroot de functienaam ‘tekstschrijver’ de vindbaarheid van je vacaturetekst juist: 

Google Trends, juni 2020

Het online zoekgedrag verandert continu. Heb je dezelfde vacature later in het jaar weer om te vervullen? Check dan zeker opnieuw of de functienaam die je eerder gebruikte nog steeds het hoogst scoort op het gebied van vindbaarheid. Wees hierin scherp en pas zo nodig de keuze van de functienaam in je vacaturetekst aan.

Wil je nog meer lezen? Het boek Werven met Woorden staat bomvol tips en tricks om met jouw vacaturetekst de ideale kandidaat te bereiken.