5 redenen waarom testimonials (voor je) werken

testimonials-werken

Je sterkste sociale bewijskracht als bedrijf: testimonials. Een moeilijk woord voor ‘medewerkers die vertellen hoe het is om hier te werken’. En dan ook het échte verhaal. Het verhaal over hoe jullie beloftes als werkgever er in de praktijk uitzien. Deze meningen zijn geloofwaardig, komen vertrouwd over en creëren direct het gevoel hoe het is om bij jullie te werken. In deze blog lichten we 5 redenen toe waarom testimonials ook voor jullie werken.

1. Je geeft een potentiële kandidaat een vertrouwd gevoel

Als tientallen mensen vertellen dat iets ge-wel-dig is, dan zal het wel zo zijn. Dan volgen we die mensen graag. Het is 1 van de 7 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini, 1 van de bekendste sociale psychologen ter wereld. En ook de auteur van ‘Invloed: de 7 geheimen van het overtuigen’. Cialdini kwam met het principe: sociale bewijskracht. Daarin stelt hij dat meningen van anderen je maken of breken.

Het is belangrijk hier goed bij stil te staan. Het veranderen van een baan is spannend. Je weet niet precies wat je kan verwachten. Een nieuwe baan zoeken is zelfs 1 van de meest stressvolle periodes in een mensenleven. Want jullie kunnen als bedrijf wel vertellen hoe fantastisch jullie zijn. Maar is dat ook écht zo?

Sociale bewijskracht

Je wilt een potentiële kandidaat graag een vertrouwd gevoel geven. Hét middel om dit te bereiken binnen de arbeidsmarktcommunicatie is de testimonial. Het verhaal van jullie medewerkers is daarbij veel waard. Zij zijn dé sociale bewijskracht die iemand helpt te overtuigen om bij jullie te werken.

2. Je deelt geen droge cijfers, maar kleurrijke verhalen

Een persoonlijk verhaal vertelt veel meer dan data. Natuurlijk creëren cijfers direct een beeld. Bijvoorbeeld bij een bedrijfsomschrijving. En dat maakt het waardevol. Maar zijn al die nummers genoeg om iemand te overtuigen om bij jullie te werken? Nee. Persoonlijke ervaring heeft veel meer impact. En dat heeft weer allemaal te maken met ons reptielenbrein.

‘Huh? Een reptiel in ons brein?!’

Nou, niet helemaal. Het zit zo. Ons reptielenbrein is het kleinste en oudste deel van je hersenen. Het is verantwoordelijk voor ons onderbewuste systeem. Je weet wel, het systeem dat voor 95% van al je (dagelijkse) keuzes en beslissingen neemt. En laten er dagelijks nou zo’n 35.000 verschillende keuzes zijn. Dit gedeelte van je brein reageert snel, automatisch en zonder erbij na te denken.

Terug naar de waarde van een testimonial:

Een persoonlijk verhaal gaat samen met emoties. Dus als een potentiële kandidaat een motiverende testimonial leest, blijft deze informatie langer in het brein. En heb je al meer kans om deze kandidaat te verleiden om bij jullie te komen werken. En eerlijk is eerlijk: deze alinea is pas echt compleet als we ook wat data met jullie delen. Testimonials werken, omdat:

✓ 83% van de kandidaten zegt dat de mening van anderen hen beïnvloeden waar ze werken.

✓ De sollicitaties met 5% stijgen wanneer je testimonials inzet.

✓ 95% van alle werkzoekenden aangeeft dat het naar informatie zoekt over het bedrijf. En naar de mensen die er werken. Dit doen mensen vooral wanneer ze aan het rondkijken zijn naar een nieuwe baan.

3. Je versterkt het imago van jullie bedrijf

Positieve testimonials zijn een imagoversterker voor jullie bedrijf. Ze versterken het werkgeversmerk (employer brand). Hoe? Door op een andere (geloofwaardigere) manier jullie missie, visie en kernwaarden te delen:

wiezijnwij gezienengehoordworden

4. Je eigen medewerkers als jullie ambassadeurs

Nog een reden voor het inzetten van testimonials: je deelt de verhalen van je eigen medewerkers. Door hun verhalen te delen, voelen zij zich gehoord. Ze krijgen erkenning voor hun werk. Hun mening. Hun ervaringen. En ze mogen vertellen hoe trots ze zijn op hun bedrijf en functie. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk. En creëert waarschijnlijk ook meer bezoekers. ‘Kijk! Mijn verhaal staat op de website van mijn werk!’

5. Je maakt unieke content

Recruitment begint met content. Hoe een functie er precies uitziet (vacaturetekst). Hoe jullie je presenteren op je werkenbij-site. En nog veel meer. In woorden en met beeld. Wat een testimonial nog meer is? Het is een SEO-booster. Zo’n verhaal is namelijk:

✓ unieke content.

✓ gevuld met relevante zoekwoorden.

✓ handig voor link building.

Bonus: versterk je vacaturetekst met testimonials

Je bent er nog! Na het lezen van zoveel informatie verdien je deze bonus gewoon. Eentje die ook wel bekend staat onder de term: quick-win. Want zodra de testimonial van je medewerker online staat, begint het strategisch inzetten van deze informatie. In een vacaturetekst. Nog zo’n plek waar je de kracht van Cialdini’s beïnvloedingsprincipe kan inzetten. Hoe? Simpel:

Stap 1: kies uit de gepubliceerde testimonial een korte quote. Maximaal 3 zinnen.

Stap 2: voeg deze quote toe in je vacaturetekst. Het liefst onder de alinea waar je het hebt over werksfeer. Hier lees je meer over in onze gratis whitepaper ‘de ideale opbouw voor een vacaturetekst’.

Stap 3: voeg de naam toe onder de quote. En zorg dat deze naam een hyperlink krijgt naar de daadwerkelijke testimonial.

Je hebt het einde van dit blog bereikt! Ik ben trots op je. En? Heb ik je overtuigd dat testimonials werken? Mooi. We gaan er voor jullie graag mee aan de slag.