4 tips werving zorgpersoneel.

05 oktober 2020

Iris Wright

Adviseur arbeidsmarktcommunicatie & marketeer

arbeidsmarktcommunicatie


Het zal je vast niet zijn ontgaan dat de vacaturedruk in de zorg ongekend hoog is. De cijfers van CBS laten zien dat er in het eerste kwartaal van 2020 een lagere instroom is geweest dan het jaar ervoor. Plus dat de gezondheidszorg onder druk staat door de coronacrisis. Met andere woorden, we moeten niet alleen klappen voor de zorg maar ook slagen maken om zorgpersoneel te werven. Ook in arbeidsmarktcommunicatie geldt dat voorkomen beter is dan genezen. Dus ga nú aan de slag met de vacatureteksten voor zorgpersoneel, zodat je straks de vacatures vervult met de beste professionals. Hoe? We delen 4 tips om jouw vacatureteksten doelgroepgericht te schrijven.

Zorgmedewerkers zijn net gewone mensen

We lijken het soms wel te vergeten. Dat mensen die in de zorg werken net als ieder ander ook werknemer zijn. Die aan de slag gaan bij een werkgever. En ja, het is een uniek werkveld. Maar tegelijkertijd wil jouw verpleegkundige ook met plezier naar het werk. En een werkomgeving bestaat uit meer dan arbeid. Sociale omgang met leuke collega's, een goede werk-privébalans, gehoord worden, goede arbeidsomstandigheden. Wat dat betreft verschilt het ene personeel niet zo van het andere.

Zorg dat je je onderscheidt en lever bewijslast

Dus ga aan de slag met je uitstraling naar nieuwe collega's. Maak duidelijk waarin jouw zorgorganisatie zich onderscheidt van andere instellingen waar je kandidaat zou kunnen reageren. Wees duidelijk over dat wat verpleegkundigen en andere zorgprofessionals kunnen verwachten als ze juist bij jou aan de slag gaan. Verplaats je in die kandidaat en laat het huidige personeel aan het woord.

Op zoek naar inspiratie? Neem eens een kijkje bij SVRZ, Zorggroep Noorderboog, Kennemerhart en Radboud UMC en ontdek hoe zij het aanpakken.

Kijk vervolgens kritisch naar je vacatureteksten, ga vastberaden aan de slag en laat ze perfect aansluiten op de motivatieredenen van je potentiële kandidaten. Houd rekening met onderstaande tips en je hebt de helft van je klus al geklaard.

Tip 1: Vertel welke impact de kandidaat kan maken als hij/zij voor jouw organisatie komt werken

Mensen die werkzaam zijn in de zorg kennen meestal een grote intrinsieke motivatie. Het helpen van anderen is altijd hun eerste prioriteit. Ongeacht werkdruk, bezuinigingen of gebrek aan het juiste materiaal, zoals mondkapjes. Ga dus in je vacaturetekst in op de impact die de kandidaat maakt door in jouw organisatie te komen werken. En noem daarbij concrete voorbeelden van de wijze waarop jullie dat doen.

Zo heeft het BrabantZorg hier invulling aan gegeven met hun campagne ‘Jij zorgt ervoor’. Een campagne die duidelijke voorbeelden laat zien hoe hun zorgmedewerkers impact maken bij hun cliënten.

Tip 2: Beschrijf het voordeel van de werklocatie en beperkte reisafstand

Een van de belangrijkste factoren voor de doelgroep om te solliciteren is de werklocatie en de beperkte reistijd die nodig is om er te komen. Want dichtbij huis werken scoort, maar wel als de locatie top is. Vertel daar dus over in je vacaturetekst, maak duidelijk wat de werklocatie bijzonder maakt. En heb je meerdere locaties? Vertel dan per locatie wat het uniek maakt.

Tip 3: Beschrijf de werksfeer

Bij vrouwen, en die zijn nog steeds oververtegenwoordigd in de zorg, staat werksfeer op nummer 1 als het gaat om de sollicitatiemotivatie. Maak dus duidelijk wat de sfeer is op de locatie of afdeling waar men terechtkomt. En maak het specifiek, want 'een goede onderlinge sfeer' hebben we allemaal weleens gehoord. Vertel of er samen geluncht wordt, wandelingen worden gemaakt in het nabijgelegen bos, op elkaars kinderen wordt gepast of dat er naar elkaar geluisterd wordt in goede en minder goede tijden. Kortom: laat de lezer voelen hoe het in de praktijk is.

Tip 4: Voorkom wollig en formeel taalgebruik

Zoek de beleving op in je taalgebruik. Neem de lezer bij de hand en schrijf begrijpelijk en laagdrempelig. In de zorgsector sluipt formeel en wollig taalgebruik er nog weleens in. Probeer dat te voorkomen, want dat maakt je vacaturetekst snel afstandelijker en onpersoonlijker.

Nu we het toch over taalgebruik hebben: een vrouwelijke communicatiestijl levert bij deze doelgroep een grotere kans op sollicitaties op. Dus let er bij je schrijfstijl op dat je de juiste woorden gebruikt.

Tot slot

We blijven vooruitkijken, zeker wanneer het over recruitment in de zorg gaat. Door jouw vacatureteksten doelgroepgericht te schrijven, win jij de harten van zorgpersoneel voor je.