3 tips voor een bedrijfsomschrijving in jouw vacaturetekst.

23 juni 2020

Henk van der Draai

Copywriter

arbeidsmarktcommunicatie


In veel vacatureteksten worden bedrijfsomschrijvingen zó geschreven dat het lijkt alsof de inhoud gekopieerd en geplakt is van een corporate site. Een salespraatje over de dienstverlening en producten en het succes van een organisatie staan prominent in een vacaturetekst. Op zich is het niet verkeerd om informatie over de werkgever mee te nemen. Uit onderzoek van Intelligence Group uit 2018 blijkt dat bijna 26% van de werkzoekenden duidelijkheid wil over de werkgever als ze worden benaderd voor een baan. Een werkgever waar je een groot deel van de week doorbrengt: genoeg reden om te achterhalen of je bij het bedrijf past.

Met een goede bedrijfsomschrijving in een vacaturetekst toon je je kwaliteit, professionaliteit en expertise, omdat je laat zien dat de culturele match ook bepalend is. Een passende bedrijfscultuur stijgt al jaren in het rijtje van motieven om een andere baan te zoeken. Een aantal cijfers op een rij, gevolgd door 3 praktische tips:

  • 45% van de Nederlandse beroepsbevolking noemt werksfeer als pullfactor voor de keuze van een nieuwe baan.
  • 24% van de werkzoekenden haakt af als er een mismatch is met de bedrijfscultuur.
  • 29% van de werkzoekenden vindt cultuur een belangrijk thema.

1. Vertel hóe het is om er te werken

Een vacaturetekst is geen middel om nieuwe klanten te werven of een communicatievorm om je verkoop een boost te geven. Je wilt nieuwe kwalitatieve kandidaten werven en warm maken om bij jouw organisatie te werken. Ga daarom vooral dieper in op informatie over hóe het is om bij jullie te werken. Beschrijf de werksfeer aan de hand van voorbeelden en vertel hoe de kernwaarden tot uiting komen. Beschrijf ook het doel van jullie organisatie. Met andere woorden: wat is de toegevoegde waarde van het bedrijf (en van de kandidaat) aan de maatschappij? Een gedeelde zingeving vergroot de aantrekkingskracht van de functie én de werkgever.

2. Beschrijf de werkplek beeldend

Is het een historisch pand of een duurzaam kantoorgebouw? Een bedrijfsomschrijving maak je beeldend door in de vacaturetekst de werkplek te beschrijven. Werk je op een kantoortje met tl-verlichting op een afgelegen industrieterrein of in een grachtenpand in het bruisende Amsterdam? Je krijgt meteen een beeld bij de werkplek. Een vacaturetekst én de bedrijfsomschrijving gaat leven en het kan net die ene kandidaat over de streep trekken om te solliciteren. Loop je vast of is het kantoor niet zo spannend om te beschrijven? Benoem dan het uitzicht of de werkplek eromheen. Ook de faciliteiten op kantoor, zoals gratis soep, ruime werkplekken of een goed werkende airco in een snikhete zomer, kunnen van doorslaggevende betekenis zijn. 

3. Gebruik getallen in een bedrijfsomschrijving van een vacaturetekst

Wat voor de een klein is, is voor de ander groot. En wat voor de ene kandidaat veel is, is voor de andere weer weinig. Maak het concreet door cijfers te benoemen hóe groot het team is, of hoeveel vierkante meter de bedrijfskantine is. Iedere kandidaat heeft een andere perceptie, waardoor een bedrijfsomschrijving in een vacaturetekst anders kan worden geïnterpreteerd. Getallen werken en spreken tot de verbeelding. Of het nu een jaartal is, de jaaromzet, het aantal websitebezoekers een salaris of hoeveel mensen ergens werken: een organisatie met 1.400 of 140 medewerkers zegt direct iets over de omvang van het bedrijf. Ken je alle collega’s bij naam? Of ben je ‘slechts’ een nummertje in het grote geheel. Mooi meegenomen is dat het gebruik van cijfers in tekst vertrouwen wekken dus de uitkomst van de optelsom is eenvoudig: gebruik getallen!

Win de kandidaat voor je

Met deze 3 tips kun je op onderscheidende en professionele wijze winst boeken in een werving. Het schrijven van een goede bedrijfsomschrijving is belangrijk om de kandidaat voor je te winnen. Vergeet niet dat je het schrijft voor een kandidaat die bij je aan de slag gaat, en niet voor een klant. Denk vanuit de kandidaat en beeld jezelf eens in wat jij graag zou willen weten van je nieuwe werkgever. Daarmee verhoog je de kwaliteit van iedere werving.