De Google for Jobs classroom, wat een succes!

21 oktober 2019

Iris Beumer

Adviseur arbeidsmarktcommunicatie & marketeer

arbeidsmarktcommunicatie


De vlag uithangen na de Google for Jobs classroom

Krachten bundelen als het gaat over arbeidsmarktcommunicatie. Met de nieuwe gamechanger in online recruitment in het vizier, genaamd Google for Jobs, sloegen Voor Tekst en Get.Noticed de handen ineen. Kennis moet je delen toch? Zo is de Google for Jobs classroom in het licht gebracht. In dit blog neem ik je mee in hét event waar wij de vlag voor hebben uitgehangen. Want het was zo’n groot succes dat het smaakt naar meer. Kortom, dik geslaagd.

Het totale pakket

Goed, laten we beginnen bij het begin. Met de (verwachte) komst van Google for Jobs gaat er veel veranderen in de recruitmentwereld waarbij de candidate journey de hoofdrol speelt. Dat betekent dat er zowel op technisch als tekstueel gebied veel geoptimaliseerd moet worden. Hoe doe je dat precies? Om antwoord te geven op die vraag hebben Get.Noticed (uitblinker op technisch gebied) en Voor Tekst (specialist op tekstueel gebied) samen deze classroom opgezet.

Storm van aanmeldingen

Het wordt elke dag lastiger om de juiste talenten te vinden in de krappe arbeidsmarkt. Nu Google for Jobs al is gelanceerd in het buitenland, en fantastische resultaten laat zien, is het belangrijk om nú al klaar te zijn voor deze gamechanger. En de urgentie om daar nu al werk van te maken was zichtbaar, want de aanmeldingen bleven maar binnenstromen. Waar oorspronkelijk rekening werd gehouden met zo’n 50 deelnemers, kwam het aantal uiteindelijk al snel boven de 250 aanmeldingen uit en moesten we de inschrijving sluiten. Niet alleen dat, een grote locatie moest worden gevonden; het Planetarium in Amsterdam was daar perfect voor.

“Eindelijk eens een interessant event waar tech en content samen kwamen en we na 2 uur naar huis gingen met goede tips en bijbehorende checklist.”

Malique Steenbrink, employer branding & online recruitment marketeer @Quoratio

D-day

Donderdag 17 oktober was het zo ver. Terug de schoolbanken in. Het Planetarium liep vanaf 14:30 uur vol met deelnemers. De eerste handjes werden geschud en onder het genot van een kop koffie of thee werden verwachtingen besproken. Om 15:00 uur ging de ‘bel’ en liep de zaal vol met recruitmentprofessionals vanaf bureau- en corporate zijde.

“Mooi succes voor Get.Noticed en Voor Tekst. Een overweldigende opkomst en een zaal vol hooggespannen verwachtingen.”

Koen Roozen, partner HetRecruitingKantoor

Dirk Driessen van Get.Noticed opende zijn deel met de woorden: “Alles wat wij vandaag vertellen, verbetert de candidate journey.” Vervolgens kwam hij met een serie van feiten die laten zien dat Google for Jobs nu al een gamechanger is in het buitenland.

“Bedankt Dirk voor een leuke en zinvolle bijeenkomst over Google for Jobs!”

 Barbara Penninx, chief digital & process officer for recruitment, coaching & training at Projob

Nadat Dirk globaal beeld had geschetst nam Twan Lammers, online marketeer bij Get.Noticed, het stokje over. Hoe zorg je dat het technische stuk van jouw vacatureteksten op orde is voor de komst van Google for Jobs? Met verschillende tools en een serie van tips in concrete taal maakte Twan het technische deel van Google for Jobs goed te begrijpen voor alle aanwezigen. Van de structured data tot widget Google for Jobs.

Voor het laatste aspect betrad Nicol Tadema het podium. Dat Nicol graag al haar kennis deelt op een podium is niet onopgemerkt gebleven. En dat ze vaak het woord ‘doelgroep’ gebruikt in haar verhaal is een feit. Ze vroeg een deelnemer te turven tijdens de presentatie, met het getal 43 als eindstand. Dus de slotsom van de 5 praktische tips die zij toelichtte, was: “Zet de doelgroep altijd voorop bij het schrijven van een vacaturetekst, dan komt het gegarandeerd goed.” Vanaf de functienaam tot typische bullshitwoorden.

Om te checken of iedereen had opgelet tijdens de classroom, werd er afgesloten met een quiz. Een 6-tal vragen waar je nog wel echt even je brein voor moest ‘aanzetten’. Maar met een prachtige beloning, want de winnaar kreeg het boek Werven met Woorden, geschreven door Nicol, en een waardebon voor een SEO-analyse aangeboden door Get.Noticed.

Van de perfecte combi tussen tech en content naar een borrel als afsluiting

Na de 2 uur durende classroom was het tijd voor een borrel. Hét moment waarop de sessie voluit werd besproken. Natuurlijk is zo’n borrel ook altijd de gelegenheid om nieuwe contacten te leggen. 

We zijn trots op het eindresultaat. Een dag vol inspiratie, feiten, tips en een mok (gevuld met drop) met een inspirerende quote als aandenken. Deze classroom was hét voorbeeld als we het hebben over hoe techniek en content samengaat. Dat smaakt naar meer… toch?