Terugblik: Content Conference 2022.

11/07/2022

Iris Wright

Adviseur arbeidsmarktcommunicatie & copywriter

arbeidsmarktcommunicatie


Hét event van Frankwatching (en ons zusterbedrijf Presenter) over content die werkt. Sam en Iris waren erbij op 30 juni 2022. Na 5 keynotesprekers, elk 4 expertsessies en ontelbare dansmoves liepen zij geïnspireerd de Jaarbeurs uit. Wat zij hebben geleerd tijdens de Content Conference 2022? Dit zijn de highlights.

De kracht van crossmediale content

“Mensen doen zaken met mensen, geen logo’s.” Een quote van Freek Jansen (contentstrateeg bij Philips). Daarmee doelde hij op zijn belangrijkste learning: menselijk en simpel verslaat zakelijk en ingewikkeld. Of beter gezegd: content in gewonemensentaal is begrijpelijker dan vakjargon. Hij liet zien hoe ze 1 verhaal van een collega vertelden over verschillende kanalen. Van LinkedIn tot hun intranet. Om zo te bouwen aan een ijzersterke reputatie vanuit hun reputatiemodel.

Welk kanaal zet je dan in om jouw eigen content te presenteren? Défano Holwijk (presentator, acteur, muzikant, tv- en YouTube-personality) gaf daar tijdens zijn interview antwoord op: “Gooi alles overal op. Je hebt verschillende mensen op allerlei kanalen. Van LinkedIn tot Facebook. Zet het overal!”

En dat is precies wat Patricia Greven (commissioning editor) en Roy Straatman (hoofdredacteur Kennis & Educatie) hebben gedaan. Zij vertelden over het kijkcijferkanon ‘Het Verhaal van Nederland’. En hoe zij (samen met een team van zo’n 200 professionals) hun verschillende doelgroepen bereikten via verschillende media en kanalen. Van podcasts tot podwalks, een laagdrempelige NTR-serie voor studenten, lesmateriaal voor Schooltv en zelfs een boek. Inspirerend? Zeker weten!

Kies de juiste woorden

Dan de inhoud van de content. Want je kan invloed uitoefenen op jouw lezers met jouw teksten. En dat is precies waar woordgoochelaar Nicol Tadema het over heeft gehad tijdens haar expertsessie. Hier nam ze Iris (en de rest van de volle zaal) mee in het magische effect van de volgende 3 woorden:

Maar. Alles wat vóór dit woord komt leest ons brein als ‘dit is niet waar’.

Omdat. Alles na dit woord leest ons brein als ‘dit is feitelijk en dus de waarheid’.

Als. Dit woord laat ons denken in mogelijkheden.

Ondertussen zat Sam aandachtig te luisteren naar Mariël Tiemersma (Global Lead Equity, Diversity, Inclusion & Belonging bij Randstad). Deze expertsessie stond in het teken van inclusieve communicatie toevoegen aan je strategie. Ook het zorgvuldig kiezen van de juiste woorden kwam aan bod. Bijvoorbeeld:


Zo betrek je de hele organisatie

Tel al jouw collega’s eens bij elkaar op. Doe daar gemiddeld elke keer zo’n 500 LinkedInconnecties bij. Dan kom je tot een gigantisch bereik om jouw marketingdoelstellingen te realiseren. Krispijn Smith (content consultant en marketingmanager) en Celine van der Burg (online marketeer) namen ons mee in hun proces. Wat zij hebben geleerd bij het opzetten en uitvoeren van hun marketingactiviteiten bij Presenter?

1.      Zorg dat jouw content aansluit bij je kernwaarden.

2.      Maak de activiteiten leuker en makkelijker.

3.      Motiveer je actieve collega’s om mee te doen.

Ben je er nog? Na zoveel informatie begrijpen we dat je hier even van moet bijkomen. Nog een laatste tip voordat we afsluiten. Eentje waaraan we in de praktijk hebben meegedaan na de pauze tijdens de Content Conference van Frankwatching. Doe een energizer samen met Granny HipHop Crew! Even 10 minuten dansen en dan kan je weer door. Succes!