Het arbeidsmarktcommunicatieland van 2019.

16 december 2019

Iris Beumer

arbeidsmarktcommunicatie


De wereld van arbeidsmarktcommunicatie, is het geen plaatje? Iedereen die werkt binnen dit prachtige vakgebied weet: je moet altijd up-to-date zijn. 2019 was zeker niet anders en om voor het nieuwe jaar nog even jullie geheugen op te frissen, hebben wij alle hot topics op een rij gezet. Ook hebben we voor 2020 alvast een aantal voorstellen qua voornemens die je wél vol kan houden.

Google for Jobs

Het kan je bijna niet zijn ontgaan: dé gamechanger in recruitment genaamd Google for Jobs. Vol verwachting klopt ons hart, want deze job search engine kan echt ieder moment lanceren in Nederland. Terwijl onze buurlanden de effecten merken, zitten wij iedere dag onze Googlepagina te refreshen om te kijken of het al actief is. Wij kunnen in ieder geval niet wachten, want naast de technische factor gaat de tekstuele factor een nog grotere rol spelen. En om daar al vroeg op in te spelen, heeft Nicol Tadema (samen met Get.Noticed) een classroom verzorgd over dit thema. Met succes! In totaal werd dit event door zo’n 500 deelnemers bezocht. Dat laat wel zien dat dit een hot topic is. Doelgroepgericht denken en werken, is hierbij key. Daar sluit Arjan Elbers, managing director bij Get.Noticed, zich helemaal bij aan:

“Professionele arbeidsmarktcommunicatie is belangrijker dan het ooit is geweest. Eerst weten wie je doelgroep is, dan weten hoe je de doelgroep weet te verleiden en bewegen. Dit is voor ons de start om bereik en conversie succesvol te maken. Zodra je je realiseert dat het spel simpelweg niet gaat over bereik maar juist gerichte conversie, dan ga je heel anders kijken naar titels, teksten, beeld en geluid!”

En jouw voornemen voor 2020: be ready for Google for Jobs!

Talent journey

Van het aantrekken van jouw droomkandidaat tot het exitgesprek en alles wat daartussen zit. Kort samengevat: verschillende fases binnen de talent journey. Verbonden worden en blijven is hierbij het belangrijkste uitgangspunt.

“Ik zag in 2019 (eindelijk) meer aandacht voor arbeidsmarktcommunicatie door de gehele talent journey heen. Er wordt door veel werkgevers meer nagedacht én actie ondernomen als het gaat om de hele talent journey: van attraction tot aan alumni. Dus niet alleen meer een wervende vacaturetekst maar ook aandacht voor de (vaak gestandaardiseerde) mails daarna, de arbeidsovereenkomst of interne HR brieven. Bijvoorbeeld als bevestiging van ouderschapsverlof of functiewijziging. Zelfs tot aan de exitgesprekken aan toe.”

Nicol Tadema, algemeen directeur bij Voor Tekst

Daarnaast geeft Nicol de tip om nu al jouw touch points met kandidaten en medewerkers in kaart te brengen. Kijk waar jij je grootste slag in kan slaan met jouw employer brand als het gaat om de hele talent journey. Klinkt als een perfect voornemen toch?!

Diversiteit en inclusie

Trendy woorden hé? Steeds vaker hoor je deze termen in de wandelgangen bij een organisatie. En terecht, want meerdere onderzoeken tonen aan dat een gemixt personeelsbestand een positieve invloed heeft op een bedrijf. Deze 2 termen staan voor de verschillen op de werkvloer en hoe we daarmee omgaan. En dat begint al bij de vacaturetekst. Wees je bewust van het effect van triggerwoorden. Er zit een enorm verschil hoe je een man of vrouw aanspreekt. Woorden als resultaatgericht, daadkrachtig of competitief zijn typische woorden waar mannen zich in herkennen. Bij vrouwen zijn dit woorden als sociaal, toegewijd en betrokken. Kortom, leg ieder woord van jouw vacaturetekst op een weegschaal. Dat is dan ook direct ons voorstel voor jouw voornemen van 2020.

“Jouw woordkeuze in een vacaturetekst is bepalend of iemand wel of niet gaat solliciteren. Zo’n vacature is vaak de eerste kennismaking met een nieuwe werkgever. Zie het als een eerste indruk, die kan je ook niet opnieuw doen.”

Nienke van Kortenhof, senior adviseur arbeidsmarktcommunicatie bij Voor Tekst


“We willen allemaal inclusiviteit, maar we hebben geen idee hoe we dat in ons werving- en selectieproces kunnen borgen. De organisaties die dat kunnen fiksen gaan de war for talent in 2020 winnen.”

- Bas Westland, director / senior consultant bij e-people

Discriminatie

Een naar onderwerp, maar helaas kwam het thema ‘discriminatie op de arbeidsmarkt’ nog regelmatig terug in het nieuws. Zo blijkt dat mensen met een migratieachtergrond nog altijd minder kans hebben op reactie op hun sollicitatie. En daar blijft het niet bij, want ook in vacatureteksten werd er regelmatig gediscrimineerd. Soms bewust, soms onbewust. Maar het feit blijft dat dit nog steeds een hardnekkig probleem is. Daarom ging het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zich ermee bemoeien door hun algoritmes (die discriminatie in vacatures op kan sporen) te verbreden. Sterker nog, het kabinet heeft een voorstel ingediend om boetes uit te delen wanneer bedrijven de wet- en regelgeving overtreden. En die boete is niet mis: € 4.500! Dus ons voorstel voor jouw goede voornemen voor 2020: nooit meer discrimineren in vacatureteksten.

Chatbots

Terwijl recruiters na werktijd lekker even hun eigen ding doen, zorgt de chatbot dat de candidate experience voor toekomstige medewerkers vrolijk verder gaat. Maar… dan moet de chatbot wél goed werken, zowel technisch als tekstueel. Gelukkig zag je anno 2019 steeds meer verbetering in deze 2 onderdelen. Maar we hebben nog een lange weg te gaan. Jouw voornemen voor 2020: leg de focus van jouw chatbot op het menselijke aspect. Tekst maakt het verschil om jouw droomkandidaat te bereiken.

“Uit onze analyses blijkt dat 45% van alle chatconversaties na werktijd of in het weekend is. Voor een professional zijn dit dé momenten om te solliciteren. Dan is het ook prettig om direct reactie te krijgen.” 

- Luuk van Neerven - Joboti

Zo, dat zijn flink wat topics van het bijna afgelopen jaar. Wij zijn in ieder geval heel nieuwsgierig wat 2020 gaat brengen. Laat je weten of jouw voornemen in het nieuwe jaar is geslaagd?