Schrijfwijzer.

27 september 2019

Thomas Gerla

Redacteur & copywriter

arbeidsmarktcommunicatie


De schrijfwijzer… het is misschien niet meteen het meest sexy ingrediënt van arbeidsmarktcommunicatie, maar zeker niet onbelangrijk. Want schrijven jullie in je vacatureteksten functienamen met óf zonder hoofdletter? Schrijven jij en je collega’s getallen uit tot en met twintig of schrijf je alles in getallen dus bijvoorbeeld 5, 25 en 125? En wat doen jullie bij opsommingen, start je steevast met een hoofdletter en eindig je met of zonder leesteken? Of… doet iedereen iets anders en is het een ratjetoe? 

Wat is een schrijfwijzer?

Met een schrijfwijzer weet je waar je aan toe bent en het zorgt voor consistentie. Wat een schrijfwijzer is? Het is een document dat richtlijnen bevat die een organisatie heeft opgesteld over de schriftelijke communicatie. Denk daarbij dus bijvoorbeeld aan afspraken over:

  • Hoofdlettergebruik bij functienamen, afdelingsnamen, producttitels, et cetera.
  • Gebruik van getallen. Schrijf je vijf of 5?
  • Schrijfwijze van telefoonnummers. Schrijf je 06-12345678 of +31 612345678 of 06 12 34 56 78?
  • Schrijfwijze van data. Schrijf je 23-7-2019 of 23 juli ’19?
  • Zeg je ‘solliciteren op’ of ‘solliciteren naar’? 

Is er een goed of fout?

Schrijf je bijvoorbeeld marketeer of Marketeer? Of 4 jaar werkervaring of vier jaar ervaring? Er is geen goed of fout. Maar écht goed is het als je consistent bent in al jouw arbeidsmarktcommunicatie en écht fout is het als je inconsistent bent in jouw arbeidsmarktcommunicatie.

Heeft jouw organisatie een schrijfwijzer?

Vraag het na binnen de organisatie, waarbij je kan starten bij de arbeidsmarktcommunicatiespecialist, de recruitmentmarketeer of de recruitmentmanager. Vang je daar bot? Stap door naar de communicatie-afdeling. Vaak maakt het document deel uit van het huisstijlhandboek en/of het tone of voice-document. 

Lang niet elke organisatie heeft trouwens een schrijfwijzer. Als dat zo is bij een klant van Voor Tekst, dan vallen we terug op onze eigen Voor Tekst-schrijfwijzer. Neem even een kijkje, misschien vormt onze schrijfwijzer een mooie basis om jouw schrijfwijzer op te baseren, ons document is echt gericht op schrijfrichtlijnen binnen arbeidsmarktcommunicatie.

Of je nu onze schrijfwijzer volgt of die van jezelf, het volgen van een schrijfwijzer is de manier om consistentie in content te borgen. Door afspraken te maken over schrijfconventies creëer je rust en samenhang in de uitingen van jouw bedrijf.