CASE UBN UITZENDBUREAU: INCOMPANYTRAINING VACATURETEKSTEN SCHRIJVEN.

Na de training kan ik nu zelf aansprekende en doelgroepgerichte vacatureteksten schrijven.

CASE UBN UITZENDBUREAU: INCOMPANYTRAINING VACATURETEKSTEN SCHRIJVEN.

Zo was het

Bij UBN Uitzendbureau werken we met een vast format waar de vacatureteksten in geschreven worden. Dat zijn 13-in-een-dozijnteksten: als je er 1 leest heb je ze eigenlijk allemaal wel gelezen. Standaard en niet creatief! Aan de doelgroep (wij hebben alleen vacatures op hoogstens mbo-niveau) wordt niet altijd gedacht. Lange zinnen, moeilijke woorden en clichés als ‘spin in het web’ komen in elke tekst terug.

Om daar verandering in te brengen bood het hoofdkantoor in Bilthoven ons de kans een incompanytraining Vacatureteksten schrijven van Voor Tekst bij te wonen. Als enige man schoof ik in september 2019 aan bij Nicol Tadema om aandachtig naar haar tips en tricks te luisteren.

Dit waren mijn verwachtingen

Om eerlijk te zijn was ik vooraf een beetje sceptisch. Zou zo’n training Vacatureteksten schrijven echt verschil kunnen maken? En vooral, maakt de opbouw van een vacaturetekst nou echt uit? Het was ook meer dat het moest vanuit het hoofdkantoor, dan dat het mijn idee was. Al is een frisse blik en sparren met arbeidsmarktcommunicatiespecialisten natuurlijk altijd goed.

Zo was de training

Gezellig, interactief en een beetje een kippenhok. Dat zijn de woorden die me te binnen schieten als ik terugdenk aan de training. Dat laatste komt vooral door het feit dat ik de enige man was tussen 15 vrouwen. Doordat de trainer focuste op ‘doelgroepgericht vacatureteksten schrijven’ hadden we er ook echt iets aan. Het inzetten van SEO kwam terug in de training en ook Google for Jobs werd aangestipt. Dat laatste gaat ons helpen zodra Google for Jobs naar Nederland komt.

Ik wil natuurlijk niet te veel weggeven van de training, maar van ‘naar de doelgroep toe schrijven’ heb ik het meest geleerd. Ik weet nu dat onze kandidaten op mbo-niveau aangesproken moeten worden met korte zinnen. Jip-en-janneketaal is dan helemaal niet erg. Het is juist een must om snel op te vallen en meteen begrepen te worden.

Dit is het resultaat

Mijn scepsis is weg. Ik heb bij een opdrachtgever al 3 sollicitanten laten starten die qua karakters perfect bij dat bedrijf passen. Het tegendeel is daarmee bewezen: creatieve vacatureteksten leveren wel degelijk meer resultaat op. Ik denk dat de opbouw van een vacaturetekst in de arbeidsmarktcommunicatie nog altijd ondergewaardeerd wordt. En dat is zonde, want nu ik na de training de tips en tricks in mijn teksten toe pas, merk ik echt verschil. Door beeldend te schrijven en door belangrijke zaken als salaris en reiskostenvergoeding een prominente plek te geven reageren de juiste kandidaten.

De training heeft ervoor gezorgd dat ik op een andere manier naar vacatureteksten kijk. Je bent al snel geneigd naar clichés te grijpen (ook ik ben daar schuldig aan), maar als je erop gaat letten wordt de tekst er stukken beter op.

Andere bedrijven raad ik de incompanytraining Vacatureteksten schrijven van Voor Tekst zeker aan. Het levert je zoveel tijdwinst en resultaat op. Nicol, je hebt in elk geval mijn tegendeel bewezen!