Case Luba: optimaliseren en schrijven van vacatureteksten.

Vacatureteksten schrijven, ik heb er weer plezier in gekregen.

Case Luba: optimaliseren en schrijven van vacatureteksten.
Bij Luba hebben we 2 grote projecten gedraaid. We mochten namelijk hun vacatureteksten optimaliseren én trainingen verzorgen omtrent het schrijven van vacatureteksten.

Case 1: training vacatureteksten schrijven.

Zo was het

“Ik werk ondertussen al 13 jaar in de uitzendbranche. Dus ik dacht wel te weten hoe je precies een vacaturetekst schrijft. Maar… Omdat mijn teksten niet goed genoeg werden bevonden om online te plaatsen, werd deze taak toch vrij frustrerend. Dus kostte het meer tijd om mijn vacatures te herschrijven. De ene keer had ik te veel bullets, de andere keer stond de informatie op de verkeerde plek. Kortom, veel frustratie bij het schrijven van een vacaturetekst. Daar moest verandering in komen, dus ik besloot om de incompanytraining vacatureteksten schrijven te volgen.“

Dit was de vraag

“Vandaag de dag is een vacaturetekst veel meer dan een stuk tekst. Wat we deden voor de training werkte een aantal jaar geleden nog  prima, maar die tijden zijn veranderd. We moeten veel meer doelgroepgericht schrijven. Vanuit Luba maken we gebruik van doelgroep-analyses. Dus klinkklare feiten die beschrijven hoe de doelgroep er uitziet. Bijvoorbeeld het gemiddelde salaris, interessegebieden en belangrijkste arbeidsvoorwaarden. Ik gebruikte dit systeem al regelmatig, maar ik wilde leren hoe je deze gegevens nog beter kan inzetten bij het schrijven van vacatureteksten.

Zo was de samenwerking

“Ik ging de training eerlijk gezegd een beetje sceptisch in. Toch heeft deze training mijn verwachtingen ver overtroffen. De ene eyeopener na de ander kwam voorbij. Van het Google Trends inzetten om de juiste functienaam te gebruiken tot het toevoegen van een sluitingsdatum om het gevoel van urgentie te creëren. Ook heb ik nu veel handvatten gekregen voor het nog beter inzetten van doelgroep-analyses bij het schrijven van teksten. Doelgroepgericht denken, dát is de basis voor een goede vacaturetekst.”

Dit was het resultaat

“Ik heb deze training als enorm waardevol ervaren. Sterker nog, ik vind het schrijven van vacatureteksten ontzettend leuk! En ik niet alleen, ook mijn collega’s op de vestiging, die niet bij de training aanwezig waren, denken nu zo over het schrijven van vacatureteksten. Er gaat bij ons nu een streep door de standaard vacatureteksten, dat is verleden tijd. Met de opgedane kennis van de training ben ik direct aan de slag gegaan. En met resultaat: want voor een aantal lastige functies hebben we veel goede reacties binnengekregen en zelfs directe plaatsingen gerealiseerd. Wat een succes! Daar blijft het niet bij, want binnen Luba hebben we een prijs voor de beste vacaturetekst. En de eerste tekst, die ik had herschreven na de training, werd genomineerd! Allemaal succesverhalen waar ik en het hele team heel trots op zijn. Wanneer ik nu een vacaturetekst online wil plaatsen denk ik: ‘wordt mijn tekst goedgekeurd?!’ Een hele andere mindset. Ik raad het iedereen, maar zeker professionals die net starten binnen dit vakgebied, aan om deze training te volgen. Want het levert niet alleen goede resultaten op qua reacties. Ook ben je een nóg betere sparringpartner voor de klant, omdat je kan onderbouwen waarom je hun tekst hebt herschreven. Kortom, deze incompanytraining staat in mijn geheugen als een van de best gevolgde training.”


Case 2: optimaliseren van vacatureteksten.

“Eind 2016 kregen wij, op aanraden van Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group), Nicol haar naam door. Volgens hem was zij dé persoon die wij zochten voor de hulp bij de werving van uitzendkrachten. Terugkijkend kunnen wij dit advies alleen maar bevestigen!
Het moment dat wij het gesprek met haar aangingen, beseften wij direct dat we te maken hadden met een expert. De start van onze samenwerking werd afgetrapt met nieuwe wervende vacatureteksten van standaard profielen, geschreven door Nicol en Hanneke. En wauw, wat merkten wij een verschil.
Vervolgens is Nicol aan de slag gegaan met ons vacature-intakeformulier. Dit formulier heeft ervoor gezorgd dat onze 175 intercedenten de vacatures nóg beter en completer ophaalden bij onze opdrachtgevers. De softskills zijn direct in beeld. We hoeven onze klanten niet meer na te bellen met extra vragen. Én wij weten precies wie er gezocht wordt. Kortom, we kunnen nu nog sneller en completer aan de slag. Met een gemiddeld aantal van 75 vacatures per week, is dit ook wel essentieel.
Tijd voor de documentatie. Om Nicol haar input niet verloren te laten gaan, heeft zij een vacature-template voor ons opgesteld. En wauw, wat zijn wij hier blij mee. Sindsdien ziet iedere vacature er hetzelfde uit en houden we één lijn aan.
Als kers op de taart heeft Nicol haar kennis en expertise gedeeld met een van onze medewerkers. Eindresultaat: een medewerker als dé vacaturespecialist bij ons intern. Met alle kennis en kunde die nodig is.
Hoe ik Nicol omschrijf? Als een ervaren en creatief mens. Zij snapt de business. Vult je aan. En is bovendien heel eerlijk. En precies dát maakt haar zo succesvol.”