De derde persoonsvorm in arbeidsmarktcommunicatie: onpersoonlijk.

03 mei 2019

Nicol Tadema

Algemeen directeur

arbeidsmarktcommunicatie


In webteksten van eenmanszaken zie je heel veel tekst die in de derde persoon geschreven is. Dat is eigenlijk best vreemd, want hoe vaak spreek jij in het dagelijks leven over jezelf in de derde persoon? Je doet het wellicht af en toe tegen een hond of een baby. Daar kun je nog wel eens tegen claimen dat ‘het baasje/mama dat niet goed vindt.’ Maar op verjaardagen zul je echter nooit dingen zeggen als ‘dat vindt Vera niet grappig,’ want dat vinden mensen nogal raar. Dus waarom duikt de derde persoon dan zo vaak op in webteksten van de traditionele eenpitter die bijvoorbeeld werkt als recruitment consultant? We hebben een (gefingeerd) voorbeeld voor je klaarstaan. Maak kennis met ‘Recruitmentbureau Vera Vriezema’:

Recruitmentbureau Vera Vriezema helpt u op weg en verder.

Als u het gevoel heeft dat u stil staat in uw organisatie of om andere redenen toe bent aan een volgende stap in uw carrière, dan bent u bij Recruitmentbureau Vera Vriezema aan het juiste adres. Vriezema is uw beste keus als het tijd is voor een nieuwe uitdaging. Ze brengt tijdens een aantal gesprekken uw huidige situatie, ervaring en uw capaciteiten helder in kaart. Daarna is ze uitstekend in staat om – samen met u – vast te stellen wat uw en mogelijkheden en wensen zijn en hoe deze optimaal kunnen worden benut in een volgende stap in uw carrière.

Vervolgens werkt ze – samen met u – toe naar een nieuwe baan, waarbij ze u eveneens kan adviseren in het volgen van eventuele cursussen. Vriezema werkt samen met andere professionals op het vlak van loopbaanbegeleiding en kan u desgewenst doorverwijzen naar een partij die in uw behoeften voorziet.

Recruitmentbureau Vera Vriezema is natuurlijk ook beschikbaar als interim recruitmentmanager binnen uw organisatie. Als u een persoon zoekt om binnen uw organisatie als consultant en interimmanager te dienen, kan Vriezema u helpen. Ons bureau zal dan met u de behoeften doorlopen, een gedegen plan van aanpak opstellen en die binnen uw organisatie uitvoeren.

Derde persoon professioneel?

Waarom is die derde persoon zo populair? Het antwoord is simpel: mensen vinden het professioneler ogen. Het klinkt ontzettend zakelijk en het lijkt door deze webtekst inderdaad alsof Vera een heel recruitmentbureau achter zich heeft staan. Zo krijgt de lezer de indruk dat hij/zij met een ‘serieus’ bedrijf van doen heeft. Maar, kun je als eenpitter met een werving- en selectiebureau dan niet serieus zijn? Is deze toon echt nodig? Nee. Niet écht. Vera Vriezema mag haar kwaliteiten als recruiter zonder angst onder de aandacht brengen. Daarvoor hoeft er niet in de derde persoon geschreven te worden.

Derde persoonsvorm is onpersoonlijk

Sterker nog: schrijven in de derde persoon creëert afstand en maakt webteksten als deze heel onpersoonlijk. Zeker als de lezer op de landingspagina al kan zien dat het om een eenmanszaak gaat. De lezer kan direct zien dat Vera die teksten niet zelf geschreven heeft, waardoor ze ineens een beetje ‘creepy’ wordt. Zij is in de ogen van de lezer iemand die op verjaardagen over zichzelf zegt: ‘Nee, Vera doet dat anders.’

Persoonlijk is sterker

De grootste kracht van een eenmanszaak is júist die persoonlijke aanpak! Zelfs als jij een ‘traditionele zakelijke dienst’ als interim recruitment levert. Als eenpitter geef jij iedere klant jouw persoonlijke en onverdeelde aandacht. Het is je sterkste verkoopargument. Natuurlijk hoef je als eenmanszaak niet elke zin met ‘ik’ te beginnen (liever niet zelfs), maar het is zonde om je mooiste USP te laten liggen. Daar komt bij dat je geen ‘ik’ nodig hebt om jouw werkzaamheden te omschrijven. Je kunt namelijk kiezen voor een opsomming:

Daar komt het volgende bij kijken:

  • het opstellen van een lijst capaciteiten.
  • kijken naar jouw wensen en de mogelijkheden.
  • een plan van aanpak maken.
  • het bepalen van eventueel te volgen cursussen.

Zet testimonials in

Als je de kwaliteiten die jij in huis hebt liever niet noemt in jouw webteksten, omdat het opschepperig overkomt, kies dan voor testimonials. Vraag je klanten om feedback en vraag of je de complimenten mag gebruiken op jouw website. Je kunt ze dan gewoon citeren onder jouw nieuwe kopje Testimonials. Op die manier kun jij complimenten over jezelf schaamteloos op jouw website zetten en laten zien dat je veel tevreden klanten hebt. Het is de ideale oplossing als je jezelf niet wilt ophemelen. Doe het dus niet zelf: laat anderen over jou opscheppen!