Chatbots en hun communicatiestoornis.

30 januari 2019

Henk van der Draai

Senior copywriter

Arbeidsmarktcommunicatie


Kenny B. had in 2015 een kneiter van een zomerhit met het nummer ‘Parijs’. ‘Praat Nederlands met me’, zong hij in het refrein. En dat schreeuw ik maar al te graag tegen mijn scherm als ik weer eens een chatbot zie stuntelen. Is dit de toekomst? Wat een lachertje. Maar stiekem weet ik wel dat er potentie zit in deze techniek, maar dan is er wel meer nodig dan 10 voorgeprogrammeerde antwoorden. Het inzetten van een chatbot is maatwerk. Want potentiële kandidaten overtuigen met woorden? Nee, dat kunnen ze nog niet.

Ze pruttelen er nog net een paar volzinnen uit die dermate standaard zijn, dat geen enkele werkzoekende er intrapt. Communiceren met chatbots staat medio 2018 nog in de kinderschoenen. En flink ook. Maar niet getreurd, alle begin is moeilijk. Dus laten we je helpen om chatbots in recruitment persoonlijker te maken dan ooit tevoren. Een paar tips, schrijf je mee?

Ken je doelgroep. Nee, nu écht!

Niets is belangrijker dan weten wie je doelgroep is, waar ze zitten en hoe je ze het beste kunt aanspreken. Werf je voor een formele organisatie met een jasje-dasje-cultuur, waar grappenmakerij absoluut ondenkbaar is? Laat je chatbot dan niet voor schut staan door met quasi-grappige woordspelingen te komen. Nee, pas je tone of voice aan. Dat geldt voor elke doelgroep, want het is dé basis waar jij een chatbot omheen moet bouwen. Tenzij je een modderfiguur wilt slaan natuurlijk, maar dat lijkt me sterk.

Taal is een niet te onderschatten speler in dit geheel. Zie het maar als de perfecte openingszin die je op de middelbare school dagenlang oefende voor de spiegel. Op de avond van het schoolfeest moest het gaan gebeuren. Het ideaalplaatje is dat de recruitmentchatbots de eerste contactpersoon zijn van jouw organisatie. En je weet, de eerste indruk moet verbluffend zijn om succes te hebben. Hoe goed ‘gekleed’ je chatbot ook is: uiterlijk verschijn doet er niet toe, als de inhoud waardeloos is. Pas daar dus mee op.

Bekend probleem

Gusta Timmermans, oprichter van Recruitment Builders herkent het probleem: “Aan de achterkant is er van alles mogelijk, maar als het gaat om doelgroepgericht antwoord geven op klantvragen, is dat nog niet top-of-mind. Zowel bij de makers van de chatbots, als bij de organisatie die een virtuele assistent gaat gebruiken. Vaak zie je eenzelfde soort stijl in de teksten terugkomen. Standaardantwoorden die eigenlijk zelden inspirerend zijn. Dat is een gemiste kans.”

Ook Martijn Hemminga, eigenaar van Nr29 arbeidsmarktcommunicatie gelooft zijn ogen soms niet. “De kwaliteit van chatbots in recruitment is vaak bedroevend slecht. Ik verwacht dat het over een paar jaar wel beter is, maar het heeft tijd nodig. Hopelijk zien we dan bots die net zo communiceren als jij en ik.”

Dat tekst het verschil kan maken in recruitment, weten we bij Voor Tekst natuurlijk al lang. Met onze vacatureteksten spreken we de juiste kandidaten aan, mede door het gebruik van doelgroepeninformatie. Ook wij signaleren de revolutie van chatbots in recruitmentland en bieden daarom onze helpende hand aan. Want doelgroepgericht schrijven doen we in alle soorten en maten: dus ook voor chatbots.