Tot actie aanzetten: hoe doe je dat?

25 november 2019

Rianne Vinke

Copywriter

arbeidsmarktcommunicatie


Een afbeelding of tekst die een bezoeker aanzet tot actie. Het is jip-en-janneketaal voor een call to action (CTA). Denk bijvoorbeeld aan de knop ‘Meld je aan voor onze nieuwsbrief’. Maar hoe schrijf je een goede CTA voor een vacaturetekst? In dit blog lichten we een tipje van de sluier op en vertellen we jou met welke handigheidjes je voortaan meer kans maakt bij toekomstige sollicitanten.

Je hebt een dijk van een vacaturetekst geschreven. Je hebt de aandacht van de ideale kandidaat tot op het allerlaatste, cruciale moment weten vast te houden. Maar nu? Nu komt het erop aan. Niet voor niets vergelijken we bij Voor Tekst dit deel ook wel met een belangrijke voetbalfinale: het is de negentigste minuut en de stand is 0-0. Terwijl de laatste seconden wegtikken, geef je een grandioze voorzet die leidt tot een goal. Direct na dit moment fluit de scheidsrechter af zodat je er met de winst vandoor gaat. Maar wat als je die voorzet niet had gegeven?

Het schrijven van een goede afsluiting is als die grandioze voorzet, met als enige verschil dat de goal een sollicitatie is. De winst is en blijft voor jou…. mits je alles op alles zet bij het overtuigend schrijven van de afsluitingstekst: dit is de plek om tot actie aan te zetten. Wij geven je 5 tips voor een goede call to action.

  1. Roep de lezer letterlijk op te solliciteren. Het is dat onbewuste duwtje in de rug waarmee je ervoor kunt zorgen dat de ideale kandidaat op de sollicitatiebutton klikt. ‘Spreekt deze vacature je aan? Solliciteer nu’ is een voorbeeld van een call to action. Niet verder vertellen, maar door deze button een contrasterende kleur te geven, trekt de CTA nog meer de aandacht.
  2. Benoem een sluitingsdatum. Zeker voor latent werkzoekenden werkt een sluitingstermijn goed. En wist je dat volgens recruiters de beste sollicitaties vaak vlak voor het verlopen van de sluitingsdatum binnenkomen? ‘Wacht niet langer, solliciteer vóór 31 december op deze vacature’ zet aan tot actie. Zo heeft de sollicitatie prioriteit en wordt zelfs het eten van oliebollen nog even uitgesteld.
  3. Biedt een contactmogelijkheid. Hoe helder je de functie ook hebt omschreven, het kan natuurlijk altijd dat een lezer nog een vraag heeft. Geef de contactgegevens, zoals naam, e-mailadres en telefoonnummer, een duidelijke plek in de vacaturetekst. ‘Inhoudelijke vragen over de vacature? Onze manager Inkoop Pieter Jansen beantwoordt met plezier je vragen. Bel of WhatsApp hem via 06 – 12 34 56 78 of stuur een e-mail aan pieter@werkgever.nl’.
  4. Beschrijf het proces. Iets vertellen over het verdere verloop van het sollicitatieproces vergroot de transparantie en de aantrekkingskracht. Én je reduceert meteen het aantal vragen van sollicitanten. Bovendien laat je ermee zien dat je de werving en selectie zorgvuldig uitvoert en dat je de kandidaat serieus neemt. Je employer brand krijgt meteen een boost.
  5. Visuele elementen toevoegen. Reviews, knoppen naar Facebook & LinkedIn, en een sprankelende metadescription in kleur zijn 3 voorbeelden van goede visuele elementen. Intro Personeel, intermediair en onderdeel van Florys, heeft deze elementen toegevoegd aan hun vacaturedetailpagina. Het resultaat? Een verbetering in conversiepercentage van 78%.

Meer tips? Het boek Werven met Woorden van onze eigen Nicol Tadema biedt je de ideale handvatten voor het schrijven van een beste vacaturetekst. Daarin komen ook de CTA’s naar voren. En natuurlijk mag je altijd contact met ons opnemen om te sparren.