Apart vak, of vak apart?

15 juli 2019

Henk van der Draai

Copywriter

arbeidsmarktcommunicatie


Het gebeurt weleens dat klanten me doen realiseren hoe uniek mijn werk eigenlijk is. ‘Echt een vak apart hè, dat schrijven van vacatureteksten,’ hoor je dan. Ze hebben volkomen gelijk.

Natuurlijk, tekstbureaus zijn er genoeg, maar er is in Nederland geen enkele die doet wat wij bij Voor Tekst doen. En dat is bijzonder. We schrijven content gericht op de arbeidsmarkt. Brengen functies tot leven in een vacaturetekst en schetsen het echte verhaal van een medewerker aan de hand van een testimonial. Kleine dingen groot maken, omdat het de doelgroep aanspreekt. Of grote dingen weglaten, omdat ze eigenlijk enorm cliché en overbodig zijn. Een mooi spel, waarin je als copywriter soms best eens eigenwijs mag zijn.

Vacatureteksten schrijven op de golven van onze economie

Hoe gek het ook klinkt, het schrijven van vacatureteksten is sterk afhankelijk van hoe onze economie draait. Iets te vergezocht misschien? Nee, en ik leg uit waarom, zonder al te veel de schoolmeester uit te hangen. Het is namelijk vrij simpel. In een sterk economisch klimaat is weinig werkloosheid. Dat merken onze opdrachtgevers meteen. Vacatures worden minder snel of helemaal niet ingevuld, waardoor er bij sommige bedrijven zelfs onderbezetting dreigt. Opvallen op de arbeidsmarkt is dan het devies, en tja, daar weten wij wel raad mee.

Andersom zijn we als tekstbureau ook broodnodig. Hoge werkloosheid staat gelijk aan veel werkzoekenden. En vaak ietwat wanhopige werkzoekenden die op vacatures reageren waar ze eigenlijk niet geschikt voor zijn. Met lange briefselecties en een vracht aan afwijzingsmails als gevolg. Als recruiter richt je je liever op het binnenhalen van de ideale kandidaat, dan op het wegwerken van een bulk ongeschikten. Bij Voor Tekst maken we die stapel stukken kleiner door het profiel aan te scherpen. In overleg natuurlijk, zodat het uiteindelijk goed op papier komt. Pre-selecterend werven noemen we dat.

We doen zoveel meer dan vacatureteksten schrijven

Het allermooiste aan dit werk is dat je met veel mensen in contact komt. Vooral de gesprekken met mensen die trots zijn op wat ze doen en er graag over vertellen, zijn voor mij de krenten uit de pap. Als ambassadeurs van hun werkgever versterken ze het imago van een bedrijf enorm. Wij gieten het vaak in de vorm van een testimonial of blog, een uitstekend reclamemiddel voor de arbeidsmarkt. Het maakt niet uit wat het beroep is, van vakkenvuller tot piloot, zodra ik de doelgroep tekstueel kan raken, is mijn missie geslaagd. Tekst doet ertoe, vooral op de arbeidsmarkt. Daar ben ik van overtuigd.

En over trotse medewerkers gesproken. Ik heb ons bureau in 2 jaar tijd zien groeien, van 3 medewerkers naar meer dan 10. Er zijn enorme sprongen gemaakt. Niet alleen wat vakinhoud betreft, ook de professionaliteit van het Voor Tekst-team vind ik lovenswaardig. Ik preek voor eigen parochie natuurlijk, maar er komt veel meer bij kijken dan een paar zinnen tikken. Daar vergissen sommigen zich nog weleens in. Als ik opkijk van mijn beeldscherm, zie ik hardwerkende, fijne, sociale collega’s, die mijn humor meestal wel kunnen waarderen.

En om terug te komen op wat ik in het begin schreef. Ja, het is een vak apart. Een uniek vak, waarin met name mijn collega’s zorgen dat de weken voorbijvliegen!