Teksten.

Card image

Positieve afwijzingsmail.

Een van de meest voorkomende standaardmails die aan sollicitanten wordt gestuurd, is de afwijzingsmail. Een standaardmail dus, maar wel een mail waarv...

Lees meer
Card image

U of je?

Tijdens intakes voor het schrijven van webteksten is dit een vraag die vrijwel altijd ter sprake komt. We noemen het ook wel ‘de hamvraag’. Gaan we vo...

Lees meer
Card image

Testimonials als imagodragers op de arbeidsmarkt.

Geef maar toe: de mening van een ander is best belangrijk voor je. Geen wonder dat je producten bij grote retailers online 4 of 5 sterren kunt geven....

Lees meer
Card image

De Engelse ziekte in vacatureteksten: spatiegebruik in samenstellingen.

Wij Nederlanders zijn dol op het prestige van het Engels. Voorheen was het Frans in zwang, wat nu nog te zien is aan de vele Franse leenwoorden in ons...

Lees meer
Card image

Schrijfwijzer.

De schrijfwijzer… het is misschien niet meteen het meest sexy ingrediënt van arbeidsmarktcommunicatie, maar zeker niet onbelangrijk. Want schrijven ju...

Lees meer
Card image

Klakkeloos vertalen.

Ik houd mijn hart vast als ik weer eens klakkeloze vertalingen van Nederlandstalige vacatureteksten zie. Waarom ik dat doe? Omdat vacatureteksten schr...

Lees meer
Card image

5 woorden die we liever niet terugzien in vacatureteksten.

De vacaturetekst is het meestgebruikte middel binnen arbeidsmarktcommunicatie. Een effectieve manier om waardevolle sollicitanten aan te trekken, een...

Lees meer
Card image

Verbeteren van vacatureteksten.

Uit de Stand van Werven 2019/2020 blijkt dat het verbeteren van vacatureteksten zakt op jullie prioriteitenlijstje. Ik proest mijn slok koffie uit, le...

Lees meer
Card image

6 tips voor het schrijven van sterke e-mails.

E-mail is onmisbaar in het contact met kandidaten, klanten en vacaturehouders. Millennials geven zelfs aan om bij voorkeur te communiceren per e-mail....

Lees meer
Card image

Interne communicatie bij reorganisatie.

Voor HR betekent een reorganisatie niet alleen dat je mee moet veren met de veranderingen, maar ook dat collega’s naar jou kijken voor antwoorden. Dez...

Lees meer
Card image

Kan jij jouw spellingscontrole vertrouwen?

Verassen of verrassen, dementie of dimensie, voorstelling of voortelling, puberteit of pubertiet. Het scheelt maar 1 of 2 letters en je hebt met een h...

Lees meer
Card image

Vacatureteksten starten met vragen? Da’s vragen om problemen.

“Begin je vacaturetekst met vragen!’ roept een enthousiaste mannenstem in een radioreclame terwijl ik onderweg naar huis rijd. ‘Really, is dat achterh...

Lees meer
Card image

3 tips voor een ijzersterke bedrijfsomschrijving.

In veel vacatureteksten worden bedrijfsomschrijvingen zó geschreven dat het lijkt alsof de inhoud gekopieerd en geplakt is van een corporate site. Een...

Lees meer
Card image

Werf de beste kandidaat intern.

Jouw interne vacaturetekst verdient net zoveel aandacht als een externe tekst.Een goede interne vacaturetekst is vandaag de dag zeer zeldzaam. Misschi...

Lees meer
Card image

Functieprofiel versus vacaturetekst.

Het functieprofiel en de vacaturetekst kennen nogal wat overeenkomsten. Zo wordt in beide teksten een functie omschreven. Ook vind je in zowel een fun...

Lees meer
Card image

Verbeter je standaard mail.

De standaard e-mail is het best bewaarde geheim van je recruitment- en/of HR-afdeling. Gestandaardiseerde berichten die je (potentiële) medewerkers st...

Lees meer
Card image

5 tips voor positieve arbeidsmarkt-communicatie.

Arbeidsmarktcommunicatie is het ideale middel om jouw bedrijf in de spotlights te zetten. Toch gaat het weleens mis. Negatieve woorden zoals ‘moeten’...

Lees meer
Card image

Recruitment- of hr-budget meenemen naar 2022?

Heb jij recruitment- of hr-tegoed dat je effectief wilt besteden en/of het liefst meeneemt naar 2022? Wij bieden je die mogelijkheid.Jouw resterende b...

Lees meer
Card image

ChatGPT. (2)

Bij Voor Tekst is donderdag blogdag. Vorige week las je in onze blog alles over de komst van ChatGPT, deze week lees je hoe je ChatGPT als tekstschrij...

Lees meer
Card image

Inclusief taalgebruik.

Divers en inclusief werven. Misschien ben je er al actief mee bezig, misschien nog niet. Dat je hier meer over wil weten, is niet gek. Het is een actu...

Lees meer
Card image

Testimonials.

Je sterkste sociale bewijskracht als bedrijf: testimonials. Een moeilijk woord voor ‘medewerkers die vertellen hoe het is om hier te werken’. En dan o...

Lees meer
Card image

Tips testimonials.

Een testimonial is een ijzersterk middel in de arbeidsmarktcommunicatie. Huidige collega's verkopen hun baan en hun werkgever aan potentiële nieuwe co...

Lees meer
Card image

Structuur.

De juiste opbouw van een vacaturetekst creëert een aha-gevoel bij de lezer. Zelfs zonder de inhoud te lezen. We herkennen namelijk de structuur in zo’...

Lees meer
Card image

Begrijpelijk taal.

Het maakt niet uit wat voor een tekst je schrijft of voor wie. Begrijpelijke taal is belangrijk. Dat geldt voor elke vacaturetekst, elke webtekst, elk...

Lees meer
Card image

Taalniveau B1.

Bij Voor Tekst schrijven we veel op het taalniveau B1. Dat is het niveau waarop de meeste mensen goed snappen wat er staat. Nee, dat hoeft geen Jip-en...

Lees meer
Card image

Valkuilen functietitels.

De functietitel is het eerste wat mensen zien van je vacaturetekst. Toch wordt de kracht ervan vaak onderschat. Waar binnen HR en recruitment veel aan...

Lees meer
Card image

Beste vacaturetekst.

Met de huidige stand van zaken op de arbeidsmarkt heb je de banen voor het uitzoeken. Dit maakt het voor organisaties een stuk moeilijker om geschikte...

Lees meer
Card image

Genderinclusieve functienamen.

Genderverwijzingen in functienamen veranderen in het woord 'kracht'. Is dit dé oplossing waar we al zo lang naar zoeken? Dus ‘brandweerman’ veranderen...

Lees meer
Card image

Opmaak vacaturetekst.

De opmaak van jouw vacaturetekst speelt een grote rol bij het wel of niet slagen van de werving. Je hebt namelijk maar een paar seconden om de aandach...

Lees meer
Card image

JVP.

Een cruciaal aspect van werving dat je niet mag missen: de job value proposition (JVP). In dit blog lees je waarom dit jouw geheime wapen is. Want het...

Lees meer
Card image

Intake.

Met alleen een functieprofiel red je het niet in jouw vacaturetekst. Zeker in deze tijd is het belangrijk dat jouw tekst eruit springt. De kwaliteit e...

Lees meer
Card image

Social media.

In deze gekke arbeidsmarkt moeten werkgevers goed hun best doen om de ideale kandidaat te vinden. De manier waarop je social media inzet bij de wervin...

Lees meer
Card image

De zomerse piek.

Aftellen tot je welverdiende zomervakantie begint. Genieten van de warme dagen. Even weg uit de dagelijkse (werk)sleur. Dat is een heerlijk vooruitzic...

Lees meer
Card image

Out-of-office-reply.

Deze zomer jouw welverdiende vakantie gepland? Manage de verwachtingen en voorkom miscommunicatie met een goede afwezigheidsmelding. In dit blog geeft...

Lees meer
Card image

Seminar ChatGPT.

Als je nog op het perron staat, nu echt instappen. Anders mis je de trein. Dat was de boodschap tijdens het seminar ‘ChatGPT en Recruitment’ van Werf&...

Lees meer
Card image

Minister-president.

De belangrijkste baan van het land is vrijgekomen: die van de minister-president. Hoe gaaf zou het zijn als wij namens Voor Tekst, dé specialist in ar...

Lees meer
Card image

DISC.

Goede vacatureteksten schrijven begint met het kennen van je doelgroep. Voor deze optelsom heb je geen rekenmachine nodig. Wel een handige tool om daa...

Lees meer
Card image

Selectieprocedure.

Solliciteren is spannend. Daar zijn de meeste mensen het wel over eens. Als werkgever kun je hier slim op inspelen door de kandidaat zoveel mogelijk g...

Lees meer
Card image

Competenties.

Competenties. Het pakket aan kwaliteiten waardoor iemand goed werkt. Voor organisaties belangrijke instrumenten voor het functioneren van medewerkers....

Lees meer