It’s here: google for jobs.

07 februari 2020

Nicol Tadema

Algemeen directeur

arbeidsmarktcommunicatie


Is it a bird? Is it a plane? No, it’s Google for Jobs. De job search engine machine heeft ons recruitment-kikkerland bereikt. Wat betekent dit voor jou als je een werkgever of intermediair bent en je met regelmaat online vacatures publiceert?

Geen paniek

Althans… je hoeft niet in paniek te raken áls je techniek en vacatureteksten op orde zijn. Voor de meeste werkgevers en recruitmentclubs betekent het, wat de technische component betreft, dat het vraagt om een Applicant Tracking System (ATS) dat niet heeft liggen slapen. En dus een ATS dat direct in actie is gekomen toen in 2017 bekend werd dat Google for Jobs werd uitgerold, zodat je werkenbij- of recruitmentsite goed indexeerbaar is. En paniek is dus ook overbodig als je daarnaast aandacht besteed aan je vacatureteksten. Die goede vacatureteksten zou je natuurlijk al op orde moeten hebben, maar is dat nog niet geregeld? Dan kan je daar alsnog meteen mee beginnen. Heb je 1 van die 2 zaken niet op orde? Dan is het reden voor rode vlekken in je nek.

“Volgens Google heeft Johnson & Johnson 18% meer sollicitanten gekregen door het gebruik van Google for Jobs.”

“Bij Medical Supplies Company McKesson in het Verenigd Koninkrijk nam het organisch verkeer vanuit Google binnen 2 maanden met 15% toe.”

“Iedere dag worden er meer dan 3.5 miljard zoekopdrachten uitgevoerd door Google.”

“De Google for Jobs-widget wordt getoond boven de reguliere organische zoekresultaten.”

Wat is het nou, dat Google for Jobs?

Google for Jobs is een geoptimaliseerde weergave van vacatures binnen de zoekresultaten van Google die je kan vergelijken met het al bekendere Google Shopping. Zodra er een zoekopdracht wordt ingevoerd verschijnen hoog op de Google-pagina zoekresultaten in een apart kader getoond. Op die eerste resultaten kunnen een berg aan filters worden losgelaten waaronder locatie, functietitels en organisatietype.

Wat worden we er beter van? 73% van de werkzoekenden start de zoektocht naar een (nieuwe) baan in Google (bron: Careerbuilder). De eerste tig zoekresultaten zijn die van Indeed en jobboards. Met de invoer van Google for Jobs worden juist de traditionele organische resultaten beter zichtbaar, waar die eerder ‘onder de vouw van de pagina’ waren verstopt, krijgen die een prominentere plek. Hierdoor worden we minder afhankelijk van jobboards en waarschijnlijk ook van Google Ads. En de werkzoekenden? Die krijgen een transparanter en eerlijker beeld van de vacatures.

Zoals gezegd, in Duitsland werd Google for Jobs eerder uitgerold en daar ziet het er zo uit:

Bron: https://wollmilchsau.de

3 aspecten van belang

Dat Google for Jobs een gamechanger wordt, daar kunnen we niet om heen. Maar… zoals gezegd, paniek is nergens voor nodig als je alles op orde hebt. In de praktijk gaat het dan om 3 zaken, waarvan er al 2 benoemd werden: de techniek en je vacatureteksten:

  • Techniek.

De techniek is nodig omdat Google bepaalde data wil indexeren om de basics te achterhalen en zo de juiste zoekresultaten te kunnen tonen. Het gaat dan om zaken als de publicatiedatum, postcode (een uitdaging voor intermediairs die geheimzinnig doen over opdrachtgevers) en bijvoorbeeld het salaris. Over dat salaris gesproken: als dat niet wordt vermeld, kost dat je rankingspunten plus dat Google for Jobs dan op basis van een gemiddelde voor vergelijkbare vacatures zelf een bedrag bepaalt en laat zien. Natuurlijk is het, naast de structured data, in de eerste plaats belangrijk dat Google je vacaturedetailpagina’s weet te vinden, dit kan geregeld worden via de Indexing API van Google. Wil jij checken of jouw vacaturedetailpagina technisch klaar is voor Google for Jobs? Doe de test.

  • Vacatureteksten.

Kijken we naar de vacatureteksten, dan kom je nu zeker niet meer weg met een copy-paste van het functieprofiel. Het begint bij de juiste functienaam, of zoals Google hierover zegt: Stop with the cute jobtitles.’ Vervolgens tellen de eerste 5 tot 25 regels die ervoor zorgen dat er wel/niet wordt geklikt op jouw zoekresultaat. Is er doorgeklikt? Dan gaat die teller lopen. Google for Jobs heeft aangegeven dat de gemiddelde tijd dat iemand op jouw vacaturepagina blijft hangen, meetelt in de ranking. Dat vraagt dus om een goed geschreven tekst die de aandacht vasthoudt. En uit algemene SEO-geruchten valt af te leiden dat spelfouten ten koste gaan van je ranking, dus ook dat blijft een aandachtspunt als je goed wilt scoren in de job search engine.

  • Publicatie vacatures.

Dan is er nog dat derde aspect: Google waardeert het als je vacatures publiceert op die pagina’s die een stevige online ‘voetafdruk’ hebben. Bovendien partneren Monsterboard, Glassdoor en Careerbuilder al met Google. Wat dat in de praktijk betekent? Dat een vacature op Monsterboard naar verwachting meer rankingpunten oplevert, dan een publicatie op een vacaturebank die Google erkent als het regionale sufferdje.

En dan nog iets

Op Google for Jobs worden geen dubbele vacatures getoond. Pas bij de sollicitatieopties vermeldt Google straks de verschillende bronvermeldingen en pas dan kan de kandidaat zelf kiezen via welk platform hij/zij solliciteert.

Ready or not

We kunnen er niet meer omheen: de job search engine machine die het wervingslandschap opschudt, heeft ons recruitment-kikkerland bereikt. Heb jij rode vlekken in je nek van de stress of rode wangetjes van enthousiasme? Voor ons bij Voor Tekst geldt het laatste!

PS Het kan zijn dat je nog geen Google for Jobs ziet in jouw browser. Google start -net als in andere landen- waarschijnlijk rustig op. De verwachting is dat dit bij steeds meer Google gebruikers zichtbaar wordt en straks niemand meer beter weet dan dat vacatures worden getoond in Google for Jobs. Check in ons whitepaper hoe je jouw vacatureteksten optimaliseert voor Google for Jobs of steek de handen uit de mouwen tijdens een training.