5 tips om jouw vacaturetekst te optimaliseren voor Google for Jobs.

29 maart 2019

Nicol Tadema

Algemeen directeur

Arbeidscommunicatie


Het wordt gebracht als the next big thing in recruitment: Google for Jobs. Content van jobboards, bedrijven en uitzendbureaus wordt direct zichtbaar via de job search engine waarvan de weergave ook wel vergelijkbaar is met Google Shopping. En als een werkzoekende dan klikt op zo'n Google for Jobs-resultaat komen worden zij rechtstreeks naar de oorspronkelijke vacaturepagina geleid. Benieuwd welke vacatures komen bovenaan de zoekresultaten te staan? Het antwoord is simpel: de beste matches. Niet die van recruiters die tot nu toe het grootste advertentiebudget hadden dus. Google for Jobs begint met een schone lei en geeft iedereen gelijke kansen.

Een optimale vacaturetekst

Wanneer Google's nieuwe job search engine tool in Nederland wordt uitgerold is nog niet bekend, maar het komt steeds dichterbij. Letterlijk en figuurlijk; kort geleden is de search engine in buurlanden Duitsland en de UK gelanceerd en er gaan geruchten dat er al wordt Google for Jobs wordt getest in Nederland. Dat gezegd hebbende, kan je maar beter zorgen dat je nú al weet hoe je jouw vacaturetekst optimaliseert.

Met het tekstueel optimaliseren voor Google for Jobs kan je direct starten, dan pluk je meteen de vruchten want niet alleen Google, maar ook zoekmachines als Indeed kennen overeenkomsten in hun algoritme. Hoe je jouw vacaturetekst Google for Jobs-proof schrijft? We zetten 5 tips op een rij:

Tip 1. Google for Jobs wil alles weten. En in elk geval deze 11 punten.

Dit is eigenlijk een combinatie van techniek en tekst: er zijn 11 punten die Google via structured data wil kunnen inlezen om meer over de inhoud van je vacaturetekst te weten te komen. Daarbij is het belangrijk dat de informatie die je meegeeft als code, overeenkomt met de informatie die je in in je vacaturetekst omschrijft. Google for Jobs ziet graag in je vacaturetekst terug:

1.      publicatiedatum: de eerste datum waarop de werkgever de vacature plaatst.

2.      omschrijving: een volledige beschrijving van de vacature, inclusief verantwoordelijkheden, werkzaamheden, vereisten, et cetera.

3.      werkgever: bedrijfsnaam van de werkgever. Ben je een intermediair die liever spreekt over ‘onze opdrachtgever’? Dan sta je 1-0 achter.

4.      locatie: volledig adres van de werklocatie. Tot aan het huisnummer toe! Een uitdaging voor intermediairs die geheimzinnig doen over hun opdrachtgevers en voor corporates een streepje voor.

5.      functienaam: een leesbare, begrijpelijke en concrete functietitel.

6.      einddatum: de datum waarvóór gereageerd moet worden.

7.      basissalaris: het salaris voor de functie. Er kan een min-max worden opgegeven. Let op: geef je deze waarde niet mee? Dan toont Google zelf een bedrag op basis van een gemiddelde voor vergelijkbare vacatures.

8.      dienstverband: gaat het om fulltime, parttime, een stage, et cetera.

9.      interne referentie: je eigen referentie voor de vacature.

10.   woonplaats kandidaat: veld speciaal en alleen bedoeld voor vacatures waarbij kandidaten 100% op afstand werken.

11.   type locatie: veld speciaal en alleen bedoeld voor vacatures waarbij kandidaten 100% op afstand werken.

Van deze 11 punten zijn er 6 verplicht en 5 wenselijk, maar als we het dus echt hebben over optimaliseren vermeld je alle 11 punten.

Tip 2. Kies de beste functienaam.

De functienaam kwam al voor in bovenstaande 11 punten: Google benoemt de functienaam als een van de rankingfactoren. En als Google dat zegt kan je er maar beter iets mee doen. Wat je ermee moet doen? Bepaal de meest gangbare functienaam: die functienaam die overduidelijk is en de lading dekt, en zorg dat deze compleet is en niet te raden overlaat. Denk daarbij aan een toevoeging van parttime, junior of senior (let op: kort niet af naar jr. of sr.) en aan een vermelding van bijvoorbeeld een branche.

De meest gangbare functienaam achterhaal je eenvoudig via de gratis tool Google Trends. In een handomdraai vergelijk je hier meerdere functienamen met elkaar. Zelfs per land en provincie is op Google Trends inzichtelijk op welke van jouw functienamen het meest wordt gezocht in Google.

Tip 3. Een goed begin is het halve werk.

Google for Jobs heeft er nog niets over gepubliceerd, maar over Google is bekend dat het slim is om direct in je eerste (of anders tweede) zin jouw zoekwoorden(combinatie) terug te laten komen. Is jouw zoekwoordencombinatie ‘vacature+kassamedewerker+Rotterdam’? Dan is het dus qua SEO slim om te starten met een zin zoals: ‘Op zoek naar een vacature kassamedewerker in Rotterdam’?

En da’s niet alles; in Google for Jobs zien mensen in eerste instantie alleen maar 5 tot 25 regels van jouw vacaturetekst. De rest van jouw vacaturetekst zit verstopt onder ‘read more’. Dat betekent dus wel dat je binnen 5 tot 25 regels jouw potentiële sollicitant moet verleiden om op ‘read more’ te klikken. Geen saaie openingszin dus, maar verras, inspireer en trigger.

Tip 4. Houd de aandacht van de lezer vast.

Heeft jouw potentiële sollicitant geklikt op ‘read more’? Well done. Jouw hele vacaturetekst schittert nu in vol ornaat op zijn/haar beeldscherm. Zorg dat jouw tekst ook zo lang mogelijk op dat beeldscherm blijft staan, want Google for Jobs heeft aangegeven dat de gemiddelde tijd dat iemand op jouw vacaturepagina blijft hangen, meetelt in de ranking.

Okay, de lezer vasthouden: hoe doe je dat? Er zijn 101 manieren. Denk aan doelgroepgericht schrijven, een actieve schrijfstijl en het vermijden van wollig taalgebruik, ellenlange functievereisten en een overload aan clichés. Schrijf de vacaturetekst natuurlijk voor jouw kandidaat: in de juiste tone of voice en met aandacht voor beweegmotieven en pullfactoren bijvoorbeeld. Denk ook aan het visuele aspect van de vacaturetekst; zorg bijvoorbeeld dat de tekst is voorzien van opsommingen, witregels en (sub)titels.

Tip 5. Pin je niet vast op 1 zoekwoord.

“Deze Nederlandse profvoetbalclub uit Amsterdam met de bijnaam de Godenzonen is al 33 keer kampioen van Nederland geworden. Thuiswedstrijden speelt dit elftal in de Johan Cruijff ArenA, tot 2018 Amsterdam ArenA.”

Of je nu wel of geen voetbalfan bent, de kans dat je weet dat bovenstaande tekst gaat over de voetbalclub Ajax is groot. Dat komt omdat je woorden las als Nederlandse profvoetbalclub, Amsterdam, Godenzonen, 33 keer kampioen, Johan Cruijf, Amsterdam ArenA. En ook Google, en daarmee Google for Jobs, snapt door superslimme artificial intelligence waar het over gaat zonder dat per se het zoekwoord is gebruikt. Hoef je dan geen zoektermen te gebruiken? Echt wél. Maar overdrijf niet met die ene zoekwoordencombinatie en wissel af met synoniemen en relevante woorden. Alles telt mee.

“Verreweg de beste manier om hoog te scoren in de zoekresultaten van Google is het schrijven van een inhoudelijk goede tekst: geef per tekst 1 boodschap mee en schrijf voor je doelgroep.”

Bron: werven met woorden

Nog een voorbeeld uit een vacaturetekst dat aantoont dat je niet altijd je vaste zoekwoordencombinatie hoeft te gebruiken, in dit geval ‘vacature+relatiebeheerder+Amsterdam’:

‘In deze baan beheer je relaties voor een softwareorganisatie in onze hoofdstad’. 

Tot slot worden vacatures ontdubbeld, zodat kandidaten geen dubbele jobs vinden. Google vermeldt pas bij de sollicitatieopties de verschillende bronvermeldingen. De kandidaat kiest vervolgens zelf via welk platform hij/zij vervolgens solliciteert.



Meer weten?

Als je wil weten hoe je deze tips in de praktijk kan toepassen om zo jouw vacatureteksten tekstueel te optimaliseren voor Google for Jobs, meld je dan aan voor een van onze trainingen op open inschrijving ‘Optimaliseer je vacaturetekst voor Google for Jobs’. Deze training wordt ook incompany gegeven. 

PS. Dit zijn de 5 tips om vacatureteksten tekstueel te optimaliseren, daarnaast zijn er nog 2 punten van belang:

Het is van belang dat de techniek achter je recruitment-/werkenbij-site klopt. In de praktijk betekent dit voor velen onder ons dat je moet schakelen met je Applicant Tracking Systeem (ATS) die dit voor je inregelt. Meer hierover vind je ook op de speciale ontwikkelaarspagina van Google over Job Postings. Ook kan je testen of jouw vacaturepagina`s al klaar zijn voor Google For Jobs via de Google testing tool.

Daarnaast is het cruciaal dat vacatures op de juiste wervingskanalen worden geplaatst. Google geeft aan hierbij een voorkeur te hebben voor bedrijven met een stevige online ‘voetafdruk’. Bovendien partneren Monsterboard, Glassdoor en Careerbuilder al met Google. Wat dat in de praktijk (waarschijnlijk) betekent? Dat een vacature op Monsterboard meer rankingpunten oplevert dan een publicatie op een vacaturebank die Google kent als het regionale sufferdje. En dus hoger zal scoren.