5 tips voor positieve arbeidsmarktcommunicatie.

17/05/2021

Yorien Stroosnijder

arbeidsmarktcommunicatie


Arbeidsmarktcommunicatie is het ideale middel om jouw bedrijf in de spotlights te zetten. Toch gaat het weleens mis. Negatieve woorden zoals ‘moeten’ en ‘maar’ moedigen de lezer niet aan om te beginnen aan die sollicitatiebrief. Het kan eerlijk én positief. Beschrijf liever wat wél kan, dan wat niet kan. We leggen je uit hoe.

Om even de ernst van de zaak aan te tonen

Helaas betrappen wij arbeidsmarktcommunicatie vaak op negatieve bewoordingen. Denk aan: dit mag niet, dat kan niet, en… dit krijg je niet. Gelukkig helpen wij jou graag om deze ernstige zaak te verbeteren en te voorkomen. We beginnen met dit akelige lijstje van échte voorbeelden uit vacatures.

  • GEEN 9 TOT 5 MENTALITEIT (ja, inclusief hoofdletters).
  • thuiswerken verboden.
  • we zijn niet goed te bereiken met openbaar vervoer.
  • we zoeken geen ongeleid projectiel.
  • als je geen 5 jaar ervaring hebt, hoef je niet te solliciteren.

Positieve woorden hebben écht effect

Positieve woorden lezen niet alleen beter, ze vóélen ook echt lekkerder. Uit het onderzoek van Andrew Newberg blijkt dat negatieve woorden gebieden in je hersenen prikkelen die negatieve gevoelens opwekken. Ze veroorzaken onder andere stress en angst en beïnvloeden je vermogen logisch te redeneren. Echter, positieve woorden maken blij, geven energie en motiveren juist. En dat komt uitstekend uit als we het hebben over een vacaturetekst. Zo zet je namelijk je lezers meteen aan een pakkende sollicitatiebrief te schrijven. Positieve woorden werken ook goed als je je medewerkers wilt activeren of nieuwe opdrachtgevers wilt aantrekken.

5 snelle tips voor positieve arbeidsmarktcommunicatie

Alle reden dus om je vacaturetekst, webtekst, testimonial en out of office reply zo positief mogelijk te schrijven. Is veel makkelijker dan je denkt. Positief schrijven is een kwestie van omdenken. Het is niet dat je negatieve dingen niet mag noemen. Het gaat erom dat je probeert ze nét even wat anders op te schrijven. Met deze 5 tips verander je de gedachten, gevoelens en gedrag van je lezer.

1. Vervang ‘moeten’ door ‘mogen’

Heb jij dat ook: zodra je het woord ‘moeten’ leest, heb je meteen zin om het omgekeerde te doen. ‘Je moet tweewekelijks de ledenvergadering bijwonen.’ Ja daaaag, dat klinkt vreselijk saai! Kijk eens wat er gebeurt als je moeten vervangt door mogen: ‘Je mag tweewekelijks de ledenvergadering bijwonen.’ Dat klinkt ineens als een feestje! Vervang moeten zo vaak mogelijk door mogen of een ander werkwoord dat minder streng klinkt, zoals willen of kunnen.

2. Vervang ‘maar’ door ‘en’ (of laat het gewoon weg uit je tekst)

Maar is een tegenwerping dat een zin(sdeel) tegenspreekt of contrasteert. Zo staat het in het woordenboek, maar ‘maar’ (heel meta) is ook vaak een hardnekkig stopwoordje en wordt als negatief in ons brein ervaren. ‘Jammer, maar helaas.’ ‘Vooruit dan maar.’ ‘Daar moeten we het dan maar mee doen.’ Een stopwoordje met een negatieve connotatie. Het is dus aan te raden het gebruik van ‘maar’ zoveel mogelijk te beperken. Probeer waar mogelijk het te vervangen door ‘en’. ‘Ons ruime kantoor is gezellig ingericht en we hebben een klein balkon om frisse lucht op te snuiven.’ Vaak kun je ‘maar’ ook gewoon weglaten uit je tekst: Ons ruime kantoor is gezellig ingericht. We hebben een klein balkon om frisse lucht op te snuiven.’

3. Gebruik échte foto’s in plaats van stockfoto’s

Krijg jij een positief gevoel van een zakelijke blog met een overduidelijke stockfoto? Of een vacature met zogenaamd jouw aanstaande collega’s met een té-witte-tanden-glimlach? Wij zien ook liever iets anders. Gebruik waar je kan foto’s van hoge kwaliteit van échte blije medewerkers, het verzorgde kantoor, de gezellige kantine en de rustgevende tuin. Dit geeft jouw arbeidsmarktcommunicatie de authenticiteit mee waar een stockfoto nooit aan kan tippen.

4. Vermijd negatieve woorden

‘We werken in centrum Amsterdam. De tramt stopt dus gewoon voor de deur. En op vrijdag lopen we in 5 minuten naar een zonovergoten terras.’ Denk je dat er nu nog iemand gaat klagen over het gebrek aan parkeerruimte als je het zo omschrijft? Ze denken er niet eens aan! Een andere truc die altijd werkt, is het tegengestelde woord van het negatieve woord te gebruiken. Dus ‘6 dagen per week geopend!’ in plaats van ‘we zijn op zondag gesloten.’

5. Zet negatieve woorden tussen positieve woorden

Is het echt noodzakelijk dat je iets negatiefs zegt, verstop het dan tussen 2 positieve zinnen. Jouw sollicitant, klant of opdrachtgever begint en eindigt dan met een positief gevoel. ‘Ik ben er een heerlijk weekje tussen uit naar Zuid-Frankrijk. Helaas ben ik nu niet bereikbaar. Mijn collega’s van Finance helpen je graag verder.’ Meer tips voor zakelijke én positieve out of office-replies zette Nicol eerder al op een rij.

Knal met jouw woorden

Wij weten het als de beste: een tekst is niet zomaar een tekst. Alles wat je schrijft, laat een gedachte en een gevoel achter. Dus als je het doet, doe het dan in 1 keer goed. Laat jouw vacaturetekst, LinkedIn-bericht of nieuwsbrief knallen door positieve woorden te gebruiken. Zo voeren mensen veel sneller jouw call to action uit. En weet je het even niet meer, dan kan je onze tekstschrijvers altijd om hulp vragen.