3 tips voor het werven van stagiairs.

24/01/2022

Nicol Tadema

Oprichter en ambassadeur

arbeidsmarktcommunicatie


Maak een onvergetelijke indruk voor jullie toekomstige stagiairs. En die goede eerste indruk begint al bij de vacaturetekst. Dé manier om leergierige studenten te werven en de beste talenten binnen te halen. Hoe je dat aanpakt? Gebruik deze 3 tips.

Tip 1: begin bij de basis.

Net zoals de stagiairs begin je ook bij het schrijven van een vacaturetekst met een stevige fundering. Dan bedoel ik natuurlijk dat je je doelgroep echt leert kennen. Om je alvast een goede start te geven, heb ik wat gegevens op een rij gezet. Uit onderzoek van Universum, een wereldwijd onderzoeks- en adviesbureau, blijkt namelijk dat van alle studenten:

  • 51% de mogelijkheden wil weten voor een fulltime baan ná de stage.
  • 42% de stageperiode gebruikt om zich verder te oriënteren op hun carrière.
  • 29% hun stage-ervaring als belangrijke toegevoegde waarde ziet om referenties in te winnen voor op hun cv.

Tip 2: vertel wat je ze kan bieden.

De klassieke beelden dat stagiairs alleen koffie inschenken en kopietjes maken is allang verleden tijd. Sterker nog, de studenten willen juist een uitdagende opdracht die echt van belang is. Door ze in de vacaturetekst al een beeld te geven van hun opdracht, trigger je direct de studenten die zich daar graag mee bezig houden.

Vertel ook of jullie stagiair begeleiding krijgt van een (ervaren) collega of buddy. Op die manier neem je al een boel stress weg bij de oriënterende student. Dat geldt in ieder geval voor 15% van de studenten. Benoem deze informatie dus ook in je vacaturetekst. En als je dan toch bezig bent met het benoemen van de belangrijkste workdrivers voor deze doelgroep, realiseer je dan ook goed dat:

  • door een stagevergoeding te benoemen je waardevolle bonuspunten scoort bij de doelgroep. Sommige studenten hebben vaste lasten en kunnen dan minder werken bij hun (bij)baan.
  • de talenten van stagiairs nog beter tot hun recht komen bij flexibele werkomstandigheden. Denk dan aan het afwisselen van werktijden of -locaties.
  • de aanwezigheid van internationale elementen tijdens de stageperiode de aandacht van stagiairs trekt. Bijvoorbeeld wanneer ze daadwerkelijk stage kunnen lopen in het buitenland of regelmatig contact hebben met externe internationale partijen.

Tip 3: schrijf de vacaturetekst zoals je tegen de doelgroep spreekt.

Deze tip is ook wel de gouden regel als het gaat over vacatureteksten schrijven. Nu je de doelgroep kent en weet waar hun drijfveren liggen, is het tijd om de juiste woorden te vinden. Let dan ook op dat je niet te populair schrijft. En zorg dat je:

  • duidelijk bent over de stageperiode, opleiding en het leerjaar dat aansluit bij de opdracht van deze stage. Vertel ook of het gaat over een meewerkstage, ervaringsstage, onderzoekstage of afstudeerstage.
  • meer kortere zinnen tot 15 woorden gebruikt om het leestempo van de vacaturetekst op snelheid te houden.
  • tekst goed scanbaar is voor de lezer. Hoe? Door bulletpoints toe te passen in jouw vacaturetekst. Het liefst 3 tot 5 per opsomming.
  • quotes toevoegt om sociale bewijslast te leveren. Bijvoorbeeld van een mede- of oud-stagiair. Een quote van de toekomstige begeleider is ook absoluut aan te raden. Benoem onder de quote ook de naam van de persoon, om die sociale bewijslast extra draagvlak te geven.
  • iets vertelt over de organisatie, de afdeling en de cultuur van het bedrijf, zie ook tip 2 van het blog over het schrijven van vacatureteksten voor trainees.
  • website (waar de vacaturetekst op staat) inclusief sollicitatiemogelijkheid ook goed werkt op een mobile device. Juist studenten maken daar veel gebruik van bij het oriënteren naar een nieuwe stageplek.
  • de verwachtingen over de hele sollicitatieprocedure stap voor stap uitlegt. Stagiairs hebben (vaak) nog niet veel ervaring met solliciteren. Op deze manier haal je veel onzekerheid weg.

Waarschijnlijk heb je het tussen de regels door al een beetje kunnen ontdekken. Zeker als het gaat over het schrijven van vacatureteksten voor stagiairs, ligt de focus vooral op het neerzetten van de juiste verwachtingen. Doe je dat ook nog eens in de juiste opbouw van de vacaturetekst? Dan scoor je zelf hogere cijfers voor jouw opdracht: die ideale stagiair werven. Succes!